Muzeum Narodowe w Krakowie wspólnie z Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Muzeum Narodowym we Wrocławiu i Henry Moore Foundation organizuje wystawę pod hasłem "Moc natury. Henry Moore w Polsce". Henry Moore (1898 - 1986) już za życia ogłoszony klasykiem nowoczesności, przez wielu specjalistów uważany jest za największego rzeźbiarza XX wieku.
Artysta nadał zupełnie nowe znaczenie rzeźbie plenerowej, wychodząc od dogłębnych studiów natury w mikro- i makroskali, wypracował własny repertuar form oparty na kontrastach kształtów wypukłych i wklęsłych, linii łagodnych i łamanych. Wielkie wyczucie trójwymiarowej kompozycji sprawiło, że nawet dzieła o niewielkich wymiarach odznaczają się u niego monumentalnością. Rzeźby Moore'a spotkać można w krajobrazie wielkich metropolii świata, w słynnych parkach rzeźby i renomowanych zbiorach muzealnych.
Henry Moore zrewolucjonizował rzeźbę XX wieku poprzez zerwanie z jej konwencjonalną statycznością. Przejście od realistycznego obrazowania w stronę form bliskich abstrakcji, iluzja lekkości bryły i związanie jej z otaczającą przestrzenią, płynność kształtów - to cechy, które właśnie dzięki twórczości Moore’a definiują nowoczesność w rzeźbie.
Na wystawie w Krakowie prezentujemy wszystkie ważne wątki twórczości rzeźbiarskiej Moore'a: typowy dla niego temat spoczywającej figury (Reclining Figure), studia zwierząt oparte na wnikliwej obserwacji i znakomite formy abstrakcyjne.
Moore, który odznaczał się głęboką świadomością trójwymiarowej formy, potrafił łączyć rzeźby z ich otoczeniem w sposób organiczny. Swoje prace najchętniej umieszczał w krajobrazie - zarówno naturalnym, jak i miejskim. Podążając za jego myślą, część dzieł umieściliśmy w plenerze. Bardzo ciekawa jest konfrontacja legendarnych rzeźb Moore’a z przestrzenią publiczną Krakowa. Monumentalne dzieła zostały pokazane w różnych kontekstach architektonicznych: na placu przed Gmachem Głównym, w ogrodzie przed pawilonem Czapskiego, na dziedzińcach Europeum i Kamienicy Szołayskich. Kilkanaście mniejszych prac znajduje się we wnętrzach Gmachu Głównego, Europeum i Kamienicy Szołayskich. Konwencja „wystawy - spaceru” pozwoli zwiedzającym na głębszą refleksję na temat obecności rzeźby w przestrzeni miasta i symbolicznie połączy rozproszone po centrum Krakowa oddziały Muzeum, uświadamiając różnorodność oferty Muzeum Narodowego w Krakowie: miłośnicy twórczości Moore’a przy okazji naszej wystawy zapoznają się ze stałymi i czasowymi ekspozycjami naszych oddziałów.
Henry Moore, wielka indywidualność sztuki brytyjskiej, w przedwojennym Paryżu był krótko związany z surrealistami. Był profesorem rzeźby w Royal College of Art i Chelsea School of Art. Został uhonorowany członkostwem Akademii Brytyjskiej. Otrzymał Nagrodą Erasmusa i dwa odznaczenia Imperium Brytyjskiego: Towarzyszy Honoru i Order Zasługi. W roku 1948 zdobył główną nagrodę za rzeźbę na Biennale w Wenecji.
Jeszcze za życia artysty odbyło się na świecie kilka znaczących retrospektywnych wystaw jego twórczości, w tym w nowojorskim MoMA. Do jego atelier w Perry Green przyjeżdżali młodzi rzeźbiarze, by zobaczyć, jak pracuje. Dziś mieści się tam muzeum artysty, siedziba Fundacji Henry'ego Moore'a i plenerowa galeria rzeźby. Jego pierwsza wystawa w Polsce, w roku 1959, zajmuje ważne miejsce w historii polskiego wystawiennictwa. Prezentowana m.in. w Krakowie, cieszyła się wielkim powodzeniem i była żywo relacjonowana przez ówczesne media. Planowana w Muzeum Narodowym w Krakowie wystawa „Moc natury” zapowiada się na jedno z najważniejszych wydarzeń kulturalnych roku 2019. Rzadko się bowiem zdarza gościć w Krakowie dzieła światowych klasyków sztuki XX wieku. Ponadto, rosnące zainteresowanie estetyką przestrzeni publicznej z pewnością sprawi, że prace artysty, który tę przestrzeń po mistrzowsku kształtował, spotkają się z ogromnym zainteresowaniem.
Reclining Figure: Snake 1939-40 bronze (LH 208a) Reproduced by permission of The Henry Moore Foundation
Reclining Figure: Umbilicus 1984 bronze (LH 907) Fot. Henry Moore Archive Reproduced by permission of The Henry Moore Foundation
Animal Turned Head 1983 bronze (LH 892) Fot. Menor Reproduced by permission of The Henry Moore Foundation
Reclining Figure: Pointed Head 1982 bronze (LH 827) Fot. Henry Moore Archive Reproduced by permission of The Henry Moore Foundation
Working Model for Two Piece Reclining Figure: Cut 1978-79 bronze (LH 757) Fot. Henry Moore Archive Reproduced by permission of The Henry Moore Foundation
Reclining Mother and Child 1974-76 (LH 649) Fot. Michel Muller Reproduced by permission of The Henry Moore Foundation
Working Model for Sheep Piece 1971 bronze (LH 626) Fot. Sarah Mercer Reproduced by permission of The Henry Moore Foundation
Working Model for Seated Figure: Arms Outstretched 1960 bronze (LH 463a) Fot. Anita Feldman Reproduced by permission of The Henry Moore Foundation
Animal Head 1951 bronze (LH 301) Fot. Michael Phipps Reproduced by permission of The Henry Moore Foundation
Working Model for Upright Internal/External Form 1951 bronze (LH 295) Fot. Henry Moore Archive Reproduced by permission of The Henry Moore Foundation
Reclining Figure 1985 bronze (LH 192a) Fot. Mike Phipps Reproduced by permission of The Henry Moore Foundation