{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo
Wstęp w cenie biletu na wystawę „Przedmioty i przekroje”

Dom odziany. Dostrajanie się do sezonowej wyobraźni

20.05-28.08.2022 Brzegi pomarańczowej tkaniny układającej się w fale.

Wystawa pokazuje, w jaki sposób tkaniny wykorzystywane w domowych wnętrzach w czasach przed upowszechnieniem się elektryczności uwrażliwiały mieszkańców na cykliczność przyrody. Dziś, gdy spędzamy większość czasu w mieszkaniach z centralnym ogrzewaniem i klimatyzowanych biurach, rytm pór dnia i nocy czy niuanse związane ze zmieniającymi się porami roku są dla nas mniej czytelne. Przypomnienie dawnych domowych rytuałów może nam pomóc na nowo się do nich dostroić: pielęgnować relację z otoczeniem, a w konsekwencji uważniej reagować na zmiany związane z katastrofą klimatyczną.

W czasach przednowoczesnych w dworach, pałacach magnackich i chłopskich chatach powszechnie stosowano tekstylia jako sezonowe odzienie architektury. Rozróżniano dwanaście fenologicznych pór roku i potrafiono dostosowywać domowe przestrzenie do ich rytmu. Sposób używania tkanin pozwalał na świadome, wspólnotowe i uczestniczące przeżywanie cyklów natury, ćwiczenie uważności, celebrowanie upływu czasu, wzmacnianie poczucia bycia częścią rytmu dnia i nocy czy sekwencji światła i ciemności. Tak pomyślany „dom odziany” działał jak pudło rezonansowe – wzmacniał doświadczanie rytmu otaczającego świata.

Wystawa, zorganizowana przez Instytut Adama Mickiewicza, była pokazywana w pawilonie polskim na London Design Biennale 2021. 

Koncepcja i projekt wystawy: CENTRALA (Małgorzata Kuciewicz, Simone De Iacobis)
Kuratorka: Aleksandra Kędziorek
Artystka: Alicja Bielawska
Identyfikacja wizualna: Anna Kulachek
Koordynatorka: Olga Pawlak
Projekt graficzny: Piotr Chuchla


Instytut Adama Mickiewicza

Instytut Adama Mickiewicza jest państwową instytucją kultury, której misją jest budowa i komunikacja wymiaru kulturalnego Polski poprzez inicjowanie międzynarodowej współpracy i wymiany kulturalnej. W ciągu dwudziestu lat swojej działalności IAM zrealizował ponad 6000 wydarzeń kulturalnych, w których udział wzięło blisko 55 milionów osób. Dzięki projektom, realizowanym m.in. w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Rosji, Izraelu, Niemczech, Turcji, Brazylii, krajach Beneluksu, Korei, Japonii i w Chinach, Instytut zyskał unikatowe doświadczenie, wynikające ze współpracy na styku różnych kultur, światopoglądów i tradycji. Budowane i pielęgnowane latami relacje z najważniejszymi instytucjami oraz festiwalami na świecie zaowocowały udziałem polskich twórców w przedsięwzięciach, realizowanych w 70 krajach na 5 kontynentach.

Koncepcja programowa IAM na lata 2020-2023 odwołuje się do zbioru wyjątkowych wartości polskiej kultury, ukształtowanych przez wielowiekową chrześcijańską tradycję, silne korzenie europejskie, położenie geograficzne, historię XIX i XX wieku oraz transformację. Wartości te, rozpięte na osi „wspólnota–jednostka”, stanowią o wybitności oraz sile polskiej kultury. Punktem odniesienia dla promocji polskiej kultury za granicą jest natomiast pięć filarów: Relacje, Empatia, Wartości, Wiedza i Rozwój oraz Pasja i Misja.

Instytut jest również wydawcą portalu Culture.pl – codziennie aktualizowanego serwisu, który informuje o najciekawszych wydarzeniach, związanych z polską kulturą na całym świecie. Culture.pl wydawany jest w trzech wersjach językowych: polskiej, angielskiej i rosyjskiej, a wybrane treści portalu dostępne są również w języku ukraińskim, chińskim, koreańskim i japońskim. Poza informacjami o licznych wydarzeniach, organizowanych przez IAM, na portalu Culture.pl znaleźć można sylwetki artystów, recenzje i eseje – łącznie ponad 51 tysięcy artykułów, a także cykl anglojęzycznych podcastów "Stories from The Eastern West" oraz multimedialny przewodnik "Multimedia Guides to Polish Culture".

MNK Szołayscy

pl. Szczepański 9, 31-011 Kraków
  • środa - niedziela: 10.00-16.00
  • poniedziałek: nieczynne
  • wtorek: 10.00-18.00
Fot. Michał Matejko, dzięki uprzejmości Instytutu Adama Mickiewicza
Białe pomieszczenie z tkaninami w chłodnych barwach. Przy ścianie stoi ciemnozielony parawan. Na podłodze leży chodnik złożony z tkanin w różnych odcieniach niebieskiego. Obok na stelażu wisi jasnoniebieski baldachim. Za baldachimem jasnozielony zaplecek.
Fot. Michał Matejko, dzięki uprzejmości Instytutu Adama Mickiewicza
Pomarańczowa tkanina wisi na stelażu. Sięga do połowy jego wysokości.
Fot. Michał Matejko, dzięki uprzejmości Instytutu Adama Mickiewicza
Brzegi pomarańczowej tkaniny układającej się w fale.
Fot. Michał Matejko, dzięki uprzejmości Instytutu Adama Mickiewicza
Jasnoniebieska, półprzezroczysta tkanina wisi na stelażu. Jest zawinięta na czterech  metalowych rurach w taki sposób, że z tyłu sięga do samej podłogi, a na każdej kolejnej rurce widać mniej materiału.
Fot. Michał Matejko, dzięki uprzejmości Instytutu Adama Mickiewicza
Białe pomieszczenie z tkaninami w ciepłych barwach. Na ścianie stelaż, z którego zwisa żółta tkanina. Na podłodze brązowo-pomarańczowy chodnik dywanowy, obok którego stoi stelaż w kształcie ławki, na który narzucono pomarańczowo-czerwoną tkaninę.
fot. Michał Matejko
Dom odziany. Dostrajanie się do sezonowej wyobraźni
Fot. Michał Matejko, dzięki uprzejmości Instytutu Adama Mickiewicza
Przymocowany do białej ściany czarny metalowy stelaż, z którego zwisa żółta tkanina. Materiał został nawinięty na rury w taki sposób, że układa się w głębokie dołki.
Fot. Michał Matejko, dzięki uprzejmości Instytutu Adama Mickiewicza
Zbliżenie na żółtą tkaninę układającą się w dołki.
fot. Michał Matejko
Dom odziany. Dostrajanie się do sezonowej wyobraźni
fot. Michał Matejko
Dom odziany. Dostrajanie się do sezonowej wyobraźni
fot. Michał Matejko
Dom odziany. Dostrajanie się do sezonowej wyobraźni
Fot. Michał Matejko, dzięki uprzejmości Instytutu Adama Mickiewicza
Zbliżenie na wielokolorową tkaninę w ciepłych barwach.
Fot. Michał Matejko, dzięki uprzejmości Instytutu Adama Mickiewicza
Zbliżenie na jasnoniebieską, półprzezroczystą tkaninę wiszącą na stelażu.
fot. Michał Matejko
Dom odziany. Dostrajanie się do sezonowej wyobraźni
fot. Michał Matejko
Dom odziany. Dostrajanie się do sezonowej wyobraźni
Fot. Michał Matejko, dzięki uprzejmości Instytutu Adama Mickiewicza
Zbliżenie na jasnozielony zaplecek, czyli tkaninę służącą do docieplania ścian.
Fot. Michał Matejko, dzięki uprzejmości Instytutu Adama Mickiewicza
Zbliżenie na jasnoniebieski baldachim, granatowy chodnik i ciemnozielony parawan.
fot. Michał Matejko
Dom odziany. Dostrajanie się do sezonowej wyobraźni
fot. Michał Matejko
Dom odziany. Dostrajanie się do sezonowej wyobraźni
Fot. Michał Matejko, dzięki uprzejmości Instytutu Adama Mickiewicza
Zbliżenie na włochatą pomarańczową tkaninę zawieszoną na czarnym metalowym stelażu.
Fot. Michał Matejko, dzięki uprzejmości Instytutu Adama Mickiewicza
Pomarańczowo-czerwona włochata narzuta zarzucona na stelaż w kształcie ławki. Tkanina w całości pokrywa stelaż, ale jej część leży też na podłodze.
fot. Michał Matejko
Dom odziany. Dostrajanie się do sezonowej wyobraźni
fot. Michał Matejko
Dom odziany. Dostrajanie się do sezonowej wyobraźni

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Współorganizatorzy

MECENAS MUZEUM NARODOWEGO W KRAKOWIE

PARTNER STRATEGICZNY MUZEUM NARODOWEGO W KRAKOWIE

Partner wystawy

Partner MNK

Patronat medialny