Wstęp w cenie biletu na wystawę „Przedmioty i przekroje”
MNK Szołayscy
pl. Szczepański 9, 31-011 Kraków- środa - niedziela: 10.00-16.00
- poniedziałek: nieczynne
- wtorek: 10.00-18.00
Informacja i rezerwacja w godz. 9.00-16.00 w dni powszednie
Dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie
Z-ca dyrektora ds. Działalności Programowej
Z-ca Dyrektora ds. Strategii i Komunikacji
Z-ca dyrektora ds. Zarządzania
Główna Księgowa
Główny Inwentaryzator
Główny Konserwator
Wystawa pokazuje, w jaki sposób tkaniny wykorzystywane w domowych wnętrzach w czasach przed upowszechnieniem się elektryczności uwrażliwiały mieszkańców na cykliczność przyrody. Dziś, gdy spędzamy większość czasu w mieszkaniach z centralnym ogrzewaniem i klimatyzowanych biurach, rytm pór dnia i nocy czy niuanse związane ze zmieniającymi się porami roku są dla nas mniej czytelne. Przypomnienie dawnych domowych rytuałów może nam pomóc na nowo się do nich dostroić: pielęgnować relację z otoczeniem, a w konsekwencji uważniej reagować na zmiany związane z katastrofą klimatyczną.
W czasach przednowoczesnych w dworach, pałacach magnackich i chłopskich chatach powszechnie stosowano tekstylia jako sezonowe odzienie architektury. Rozróżniano dwanaście fenologicznych pór roku i potrafiono dostosowywać domowe przestrzenie do ich rytmu. Sposób używania tkanin pozwalał na świadome, wspólnotowe i uczestniczące przeżywanie cyklów natury, ćwiczenie uważności, celebrowanie upływu czasu, wzmacnianie poczucia bycia częścią rytmu dnia i nocy czy sekwencji światła i ciemności. Tak pomyślany „dom odziany” działał jak pudło rezonansowe – wzmacniał doświadczanie rytmu otaczającego świata.
Wystawa, zorganizowana przez Instytut Adama Mickiewicza, była pokazywana w pawilonie polskim na London Design Biennale 2021.
Koncepcja i projekt wystawy: CENTRALA (Małgorzata Kuciewicz, Simone De Iacobis)
Kuratorka: Aleksandra Kędziorek
Artystka: Alicja Bielawska
Identyfikacja wizualna: Anna Kulachek
Koordynatorka: Olga Pawlak
Projekt graficzny: Piotr Chuchla
Instytut Adama Mickiewicza
Instytut Adama Mickiewicza jest państwową instytucją kultury, której misją jest budowa i komunikacja wymiaru kulturalnego Polski poprzez inicjowanie międzynarodowej współpracy i wymiany kulturalnej. W ciągu dwudziestu lat swojej działalności IAM zrealizował ponad 6000 wydarzeń kulturalnych, w których udział wzięło blisko 55 milionów osób. Dzięki projektom, realizowanym m.in. w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Rosji, Izraelu, Niemczech, Turcji, Brazylii, krajach Beneluksu, Korei, Japonii i w Chinach, Instytut zyskał unikatowe doświadczenie, wynikające ze współpracy na styku różnych kultur, światopoglądów i tradycji. Budowane i pielęgnowane latami relacje z najważniejszymi instytucjami oraz festiwalami na świecie zaowocowały udziałem polskich twórców w przedsięwzięciach, realizowanych w 70 krajach na 5 kontynentach.
Koncepcja programowa IAM na lata 2020-2023 odwołuje się do zbioru wyjątkowych wartości polskiej kultury, ukształtowanych przez wielowiekową chrześcijańską tradycję, silne korzenie europejskie, położenie geograficzne, historię XIX i XX wieku oraz transformację. Wartości te, rozpięte na osi „wspólnota–jednostka”, stanowią o wybitności oraz sile polskiej kultury. Punktem odniesienia dla promocji polskiej kultury za granicą jest natomiast pięć filarów: Relacje, Empatia, Wartości, Wiedza i Rozwój oraz Pasja i Misja.
Instytut jest również wydawcą portalu Culture.pl – codziennie aktualizowanego serwisu, który informuje o najciekawszych wydarzeniach, związanych z polską kulturą na całym świecie. Culture.pl wydawany jest w trzech wersjach językowych: polskiej, angielskiej i rosyjskiej, a wybrane treści portalu dostępne są również w języku ukraińskim, chińskim, koreańskim i japońskim. Poza informacjami o licznych wydarzeniach, organizowanych przez IAM, na portalu Culture.pl znaleźć można sylwetki artystów, recenzje i eseje – łącznie ponad 51 tysięcy artykułów, a także cykl anglojęzycznych podcastów "Stories from The Eastern West" oraz multimedialny przewodnik "Multimedia Guides to Polish Culture".