Pokaz specjalny prac Barbary Zbrożyny
W niedzielę, 29 listopada o godz. 12.00 w Galerii Sztuki Polskiej XX w. (Gmach Główny MNK, al. 3 Maja 1) odbędzie się pokaz specjalny wykupionego depozytu prac Barbary Zbrożyny - rzeźbiarki, rysowniczki i poetki.
Barbara Zbrożyna w latach 1945-47 studiowała w Akademii sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni prof. Ksawerego Dunikowskiego. W kolejnych latach 1947-50 na ASP w Warszawie w pracowni Franciszka Strynkiewicza. Współtworzyła artystyczną Grupę 55 (lata 1955-57). Od 1961 działała w Sekcji Rzeźby Związku Polskich Artystów Plastyków.
Jej prace znajdują się w zbiorach publicznych w kraju, m.in.: w Muzeach Narodowych w Warszawie, Krakowie i Poznaniu oraz w kolejach zagranicznych.
Począwszy od pracy dyplomowej Zbrożyna wykonywała przez całe życie liczne głowy i popiersia portretowe, w których wykazała się zainteresowaniem psychiką modela. Zaczynając od dzieł modelowanych realistycznie przechodząc stopniowo do form coraz bardziej aluzyjnych pełnych ekspresji i niedomówień kończąc. Faktura rzeźb z czasem stawała się tym samym coraz bardziej szorstka "jakby poszarpana".
W warstwie psychologicznej tworzonych rzeźb, artystkę zasadniczo nurtował problem ludzkiej egzystencji - zwłaszcza zjawisko przemijania oraz śmierci. Najpełniejszy tego wyraz znajduje się w pracach realizowanych począwszy od lat 60-tych, którą Zbrożyna realizowała najczęściej w rzeźbach tworzących cykle: Figury nasłonecznione, Figury żałobne, a przede wszystkim Sarkofagi.
"Większość prac z cyklu Sarkofagi odnosi się do konkretnego człowieka, są imienne – Sarkofag pamięci Jana Palacha, Sarkofag pamięci Joanny Munk, Sarkofag pamięci Pawła Jasienicy, niezachowany Sarkofag pamięci Jean Irwin. Nieobecny już człowiek zostawia ślad, zaznacza swoją obecność poprzez pustkę, która po nim pozostaje. Sarkofag nosi w sobie zatem pamięć o człowieku, a także cały ładunek skojarzeń związanych z życiem i przemijaniem, cierpieniem które przeżył. W tym samym czasie powstaje także seria Narodziny. Jednak Narodziny również zawierają w sobie dramat ludzkiej egzystencji".
Swoistym komentarzem do twórczości plastycznej artystki jest jej poezja - tworzona przez całe życie, oraz głębokie zaangażowanie w sprawy społeczne - działalność pedagogiczna i polityczna.
opracowanie: Anna Budzałek
Zakup dzieł dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Jej prace znajdują się w zbiorach publicznych w kraju, m.in.: w Muzeach Narodowych w Warszawie, Krakowie i Poznaniu oraz w kolejach zagranicznych.
Począwszy od pracy dyplomowej Zbrożyna wykonywała przez całe życie liczne głowy i popiersia portretowe, w których wykazała się zainteresowaniem psychiką modela. Zaczynając od dzieł modelowanych realistycznie przechodząc stopniowo do form coraz bardziej aluzyjnych pełnych ekspresji i niedomówień kończąc. Faktura rzeźb z czasem stawała się tym samym coraz bardziej szorstka "jakby poszarpana".
W warstwie psychologicznej tworzonych rzeźb, artystkę zasadniczo nurtował problem ludzkiej egzystencji - zwłaszcza zjawisko przemijania oraz śmierci. Najpełniejszy tego wyraz znajduje się w pracach realizowanych począwszy od lat 60-tych, którą Zbrożyna realizowała najczęściej w rzeźbach tworzących cykle: Figury nasłonecznione, Figury żałobne, a przede wszystkim Sarkofagi.
"Większość prac z cyklu Sarkofagi odnosi się do konkretnego człowieka, są imienne – Sarkofag pamięci Jana Palacha, Sarkofag pamięci Joanny Munk, Sarkofag pamięci Pawła Jasienicy, niezachowany Sarkofag pamięci Jean Irwin. Nieobecny już człowiek zostawia ślad, zaznacza swoją obecność poprzez pustkę, która po nim pozostaje. Sarkofag nosi w sobie zatem pamięć o człowieku, a także cały ładunek skojarzeń związanych z życiem i przemijaniem, cierpieniem które przeżył. W tym samym czasie powstaje także seria Narodziny. Jednak Narodziny również zawierają w sobie dramat ludzkiej egzystencji".
Swoistym komentarzem do twórczości plastycznej artystki jest jej poezja - tworzona przez całe życie, oraz głębokie zaangażowanie w sprawy społeczne - działalność pedagogiczna i polityczna.
opracowanie: Anna Budzałek
Zakup dzieł dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.