Caravaggionizm - wykład przeniesiony z 24 marca
Niezwykła, nowatorska twórczość Caravaggia pociągała szczególnie młodych, "eksperymentujących" artystów, urzeczonych jej dynamizmem i siłą wyrazu. Caravaggionizm przybrał różne oblicza, zupełnie różniące się od siebie. Inny był caravaggionizm rzymski czy neapolitański, jeszcze inna stylistyka tego światłocieniowego malarstwa pojawiła się w Hiszpanii, to znów inna we Francji. Do tych krajów, sztukę Caravaggia najczęściej przeszczepiali malarze przebywający dłużej lub krócej w Wiecznym Mieście. Za ich pośrednictwem, narodziły się kolejne odmiany stylistyczne wielkiego nurtu; nie zabrakło go także w Holandii, zwłaszcza w Utrechcie gdzie ukonstytuowało się środowisko artystów, którzy dobrze poznali dzieła rzymianina.
Pełny tytuł wykładu: Caravaggionizm południowo-włoski i hiszpański, a północny-holenderski i francuski
Prowadzenie: Filip Chmielewski - pracownik Działu Europejskiego Malarstwa i Rzeźby MNK
ZOBACZ POZOSTAŁE WYKŁADY W CYKLU