Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar
Tatrzańskie pejzaże Stanisława Witkiewicza i Walerego Eljasza-Radzikowskiego 11.12.2018-31.03.2019 Tatrzańskie pejzaże Stanisława Witkiewicza i Walerego Eljasza-Radzikowskiego Przypomnij o wydarzeniu Dodaj do planera
Powiększ tekst Powiększ tekst Drukuj

Tatrzańskie pejzaże Stanisława Witkiewicza i Walerego Eljasza-Radzikowskiego z Kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie to pokaz pejzaży tatrzańskich najważniejszych XIX-wiecznych artystów zafascynowanych pięknem gór.

Szerokiego rozgłosu nabrała ta wieś po północnej stronie Tatr położona kompletnie
w okolicy hojnie obdarzonej wdziękami od natury. Zjeżdżać się tu zaczęli ludzie około roku 1850, lecz właściwie dopiero od roku 1870 można uważać Zakopane za zdecydowaną siedzibę gości do zwiedzania Tatr lub dla polepszenia zdrowia tu przybywających*.

Zakopane szybko stało się modnym kurortem wakacyjnym, w którym, pod pretekstem leczenia gruźlicy, spotykał się cały parnas artystyczno-intelektualny. Efektem tej mody stała się między innymi swoista epopeja tatrzańska malowana przez artystów kolejnych pokoleń, w której podtekście znalazła się zarówno fascynacja potęgą gór, jak i idea – tak ważna dla nieistniejącej na mapach Polski – wolności ukrytej (śpiącej) w skałach.

Walery Eljasz-Radzikowski (1841–1905) był zagorzałym turystą i piewcą piękna Tatr, które odwiedzał od 1861 roku. Na kolejnych płótnach utrwalał nie tylko krajobrazy, ale również typy góralskie i sceny rodzajowe z tatrzańskich wędrówek.


Stanisław Witkiewicz (1851–1915) Zakopane po raz pierwszy odwiedził w 1886 roku
i, podobnie jak wielu urzeczony tutejszą atmosferą i pięknem tatrzańskiego pejzażu, w 1890 roku osiadł pod Giewontem na stałe. Pobyt ten zaowocował koncepcją „stylu narodowego” inspirowanego sztuką ludową górali podhalańskich i wpisującego się w modny europejski trend poszukiwań stylów narodowych. W Zakopanem powstały również uchwycone o różnych porach roku i dnia pejzaże tatrzańskie z realistycznym zacięciem oddające potęgę gór i panującą tu atmosferę.
W Muzeum Karola Szymanowskiego w willi „Atma” w Zakopanem można podziwiać kameralny czasowy pokaz prac Walerego Eljasza-Radzikowskiego i Stanisława Witkiewicza pochodzących z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie. To Tatry widziane okiem malarzy realistów z wrażliwością oddających ich potęgę, grozę, a nade wszystko malowniczość.

Kurator wystawy: Urszula Kozakowska-Zaucha

* Walery Eljasz-Radzikowski, Ilustrowany przewodnik do Tatr, Pienin i Szczawnic, Kraków 1896, s. 118.

Autor: Urszula Kozakowska-Zaucha
Słowa kluczowe:

Witkiewicz, Radzikowski, Atma

Muzeum Karola Szymanowskiego w willi Atma w Zakopanem

ul. Kasprusie 19, 34-500 Zakopane
  • pon: nieczynne
  • wt - niedz: 10 - 17
Witkiewicz, Stanisław, Potok w lesie (1893), wł. MNK
Tatrzańskie pejzaże Stanisława Witkiewicza i Walerego Eljasza-Radzikowskiego
Witkiewicz, Stanisław, Brzózki (1893), wł. MNK
Tatrzańskie pejzaże Stanisława Witkiewicza i Walerego Eljasza-Radzikowskiego
Witkiewicz, Stanisław, Mgła wiosenna (1893), wł. MNK
Tatrzańskie pejzaże Stanisława Witkiewicza i Walerego Eljasza-Radzikowskiego
Witkiewicz, Stanisław, Krokusy i kaczeńce (1907), wł. MNK
Tatrzańskie pejzaże Stanisława Witkiewicza i Walerego Eljasza-Radzikowskiego
Eljasz-Radzikowski, Walery, Koleba księdza Stolarczyka w Tatrach (1876), wł. MNK
Tatrzańskie pejzaże Stanisława Witkiewicza i Walerego Eljasza-Radzikowskiego
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję