Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar
Rodzime zwyczaje i obrzędy w sztuce polskiej XIX i XX wieku 12.12.2016-31.01.2018 Rodzime zwyczaje i obrzędy w sztuce polskiej XIX i XX wieku Przypomnij o wydarzeniu Dodaj do planera
Powiększ tekst Powiększ tekst Drukuj

Muzeum Narodowe w Krakowie przygotowało drugą już prezentację sztuki w Pałacu Prezydenckim, a jej tematem są rodzime tradycje i obyczaje, które znalazły wyraz w malarstwie polskim XIX i XX wieku. Ekspozycja obejmuje 39 obrazów ukazujących polskie tradycje religijne i świeckie, związane zarówno z obyczajowością ludu, jak i z etosem szlacheckim.

"Kluczem do doboru blisko czterdziestu prac był kalendarz liturgiczno-obrzędowy Kościoła katolickiego, ale pokazano też dzieła dotyczące szeroko rozumianej kultury szlacheckiej. To pierwsza tego typu ekspozycja w dziejach polskiego muzealnictwa" – pisze w katalogu Dyrektor MNK Andrzej Betlej.   

W Sali Kolumnowej centralne miejsca zajęły obrazy Józefa Chełmońskiego i Leona Wyczółkowskiego poświęcone kultowi Matki Boskiej. Towarzyszą im dzieła Jacka Malczewskiego, Włodzimierza Tetmajera, Witolda Pruszkowskiego i Mariana Zarembskiego ukazujące nabożeństwa i modlitwy osobiste.

W Sali Obrazowej zgromadzono obrazy związane z Bożym Narodzeniem i Wielkanocą. Są tam dzieła Jacka Malczewskiego, Włodzimierza Tetmajera, Józefa Chełmońskiego, Tadeusza Makowskiego, Ludwika de Laveaux, Teresy Roszkowskiej. Obok nich umieszczono przedstawienia Teodora Axentowicza, Józefa Czajkowskiego i Antoniego Piotrowskiego odnoszące się do święta Ofiarowania Pańskiego, zwyczajowo nazywanego świętem Matki Boskiej Gromnicznej, procesji  odbywanych wśród pól i ludowych obyczajów weselnych. 

Antyszambrę zdobią obrazy Michała Stachowicza – pierwszego polskiego malarza, który przedstawiał polskie zwyczaje i obrzędy – oraz Artura Grottgera i Franciszka Kostrzewskiego.


W Małej Sieni prezentowane są obrazy Walerego Eljasza Radzikowskiego, Ferdynanda Ruszczyca, Witolda Pruszkowskiego i Zofii Stryjeńskiej ukazujące obyczaje związane z nocą świętojańską – palenie sobótek, puszczanie wianków i szukanie kwiatu paproci.

W Sali przy Okrągłym Stole można zobaczyć pięć obrazów z lat osiemdziesiątych XX wieku, zwanych "dekadą oporu". Nastroje społeczeństwa z tamtych lat oddają obrazy artystów krakowskich: Stanisława Rodzińskiego, Elżbiety Arend-Sobockiej, Pawła Taranczewskiego i Jacka Sroki.

Dekoracja Klatki Schodowej jest poświęcona Tadeuszowi Kościuszce, generałowi armii koronnej Rzeczpospolitej Obojga Narodów, Najwyższemu Naczelnikowi Sił Zbrojnych Narodowych w insurekcji 1794 roku, uczestnikowi walk o niepodległość Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. W 2016 roku mija 270. lat od jego urodzin, w 2017 przypadnie 200. rocznica jego śmierci, a w 2018 – 200. rocznica sprowadzenia prochów do kraju i uroczystego pochowania ich w grobach królewskich na Wawelu. Prezentowane dzieła związane są z tym ostatnim wydarzeniem. Cztery obrazy Michała Stachowicza zdobiły boki katafalku z trumną Kościuszki w katedrze krakowskiej w 1818 roku. Wygląd całej dekoracji żałobnej (castrum doloris) pokazuje obraz Teodora Baltazara Stachowicza, a tło dla tych dzieł stanowi Widok Wawelu, XIX-wieczna kopia obrazu z 1847 roku Jana Nepomucena Głowackiego.

Kurator: Wacława Milewska
Koordynator: Katarzyna Pawłowska
Aranżacja: Luiza Berdak
Opieka konserwatorska: Anna Rydzewska

Autor: Katarzyna Bik

Pałac Prezydencki w Warszawie

ul. Krakowskie Przedmieście 46/48
Henryk Siemiradzki, Portret Ludwika Wodzickiego, 1880
olej, płótno
sygn. i dat. l.śr.: H. Siemiradzki / 1880 r. Rzym
własność: MNK
Rodzime zwyczaje i obrzędy
Michał Stachowicz, Jerzy Waszyngton dekoruje Kościuszkę orderem Cyncynata, 1818
własność: MNK
Rodzime zwyczaje i obrzędy
Artur Grottger, Modlitwa wieczorna rolnika, 1865
własność: MNK
Rodzime zwyczaje i obrzędy
Julian Fałat, Psy na polowaniu, ok. 1886
własność: MNK
Rodzime zwyczaje i obrzędy
Antoni Piotrowski, Wesele idzie!, 1891
olej, płótno
sygn. i dat. l.d.: ANTONI PIOTROWSKI 891 KRAKÓW
własność: MNK
Rodzime zwyczaje i obrzędy
Leon Wyczółkowski, Krucyfiks królowej Jadwigi, 1896
olej, płótno
sygn. p.g.: LWyczółkowski; dat. l.g.: Kraków / 1896
własność: MNK
Rodzime zwyczaje i obrzędy
Włodzimierz Tetmajer, Święcone na wsi, 1897
olej, płótno
sygn. i dat. l.d.: Włodzimierz Tetmajer / w / Bronowicach / AD. 1897
własność: MNK
Rodzime zwyczaje i obrzędy
Stanisław Rodziński, Pieta (XXIII), 1980
olej, płótno
sygn. i dat. na odwrocie: ST RODZIŃSKI 1980 / PIETA XXIII
własność: MNK
Rodzime zwyczaje i obrzędy
Paweł Taranczewski, Rozmowa duchowa, 1980
olej, płótno
niesygn., na odwrocie napis: Paweł Taranczewski / 1980
własność: MNK
Rodzime zwyczaje i obrzędy
Stanisław Rodziński, Exodus 1981, 1982
olej, płótno
sygn. i dat. na odwrocie: STANISŁAW RODZIŃSKI 1982 / EXODUS 1981
własność: MNK
Rodzime zwyczaje i obrzędy
Elżbieta Arend-Sobocka, Wigilia 1981, 1985
olej, płótno
niesygn., na odwrocie napis: WIGILIA 1981 ELŻBIETA AREND SOBOCKA 1985
własność: MNK
Rodzime zwyczaje i obrzędy

Organizatorzy

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję