Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo
UWAGA
W sobotę 18.05 muzeum jest czynne w godz. od 18:00 do 23:00.

Dniem bezpłatnego wstępu na wystawy stałe w MNK jest wtorek.

W poniedziałki muzeum jest nieczynne.

MNK Szymanowski - O oddziale


Wejście przez ganek od strony wschodniej prowadzi do dawnej kuchni, gdzie obecnie znajduje się sklepik muzealny. Tutaj dostępne są bilety, można zaopatrzyć się w książki i nagrania muzyczne oraz najnowsze materiały promocyjne  Atmy.

W sąsiednim pomieszczeniu (niegdyś zajmowanym przez służącego kompozytora, Feliksa Bednarczyka) znajduje się dotykowy ekran multimedialny, a specjalnie przygotowana prezentacja obejmuje siedem tematów, które rozwijane są za pomocą opisów, fotografii i filmów. Przedstawione w atrakcyjnej formie wątki takie jak: kronika życia, rodzina, przyjaciele, spotkania z Zakopanem, w kręgu idei oraz twórczość, przybliżają odbiorcom postać i biografię artystyczną Karola Szymanowskiego. Ciekawie zobrazowana jest również mapa życia zawierająca miejscowości wyjazdów koncertowych, miejsca pobytu oraz mapę podróży kompozytora. Prezentacja zawiera również fragment wywiadu przeprowadzonego z K. Szymanowskim w 1935 roku w Pradze, w przeddzień światowej premiery Harnasiów w Teatrze Narodowym.

Obok, w dawnej sypialni, aktualnie pokoju koncertowym, znajdują się trzy portrety kompozytora autorstwa Stanisława Ignacego Witkiewicza oraz maska pośmiertna zdjęta w Lozannie przez rzeźbiarza Luciena Delerse'a. Tu również znajdziemy stolik do indywidualnego odsłuchiwania muzyki. Stojący w tej sali fortepian jest współczesny i służy artystom podczas koncertów kameralnych, które tutaj się odbywają.

Sąsiednie pomieszczenie to pokój stołowy. Ustawiony tu komplet mebli nie pochodzi z dawnej  Atmy, ale nawiązuje do epoki, pochodzi z lat. 20-30 XX wieku. W gablotach zaadaptowanych z góralskich rzeźbionych szaf, możemy obejrzeć nieliczne ocalałe z pożogi wojennej pamiątki po kompozytorze – ubranie koncertowe, rzeczy osobiste, odznaczenia, zeszyty z wycinkami prasowymi i spisem kompozycji, które prowadził kompozytor. Tu także znalazły się kolorowe projekty kostiumów z paryskiego przedstawienia "Harnasiów" z 1936 roku autorstwa Ireny Lorentowicz. Ciekawe są także fotografie o tematyce tatrzańskiej Antoniego M. Wieczorka. Drzwi po lewej stronie prowadzą na oszkloną werandę, gdzie znajduje się replika wiklinowych mebli, przy których kompozytor przy dobrej pogodzie zasiadał do porannego posiłku. W tym miejscu można usiąść, przeglądnąć reprodukcje zeszytów znajdujących się w gablocie i podzielić się wrażeniami z  Atmy w księdze pamiątkowej.

Kolejnym pomieszczeniem jest gabinet kompozytora, wnętrze zrekonstruowane na kształt pracowni z lat 1930-1936. Tutaj powstawały ostatnie utwory Szymanowskiego: Pieśni kurpiowskie na głos i fortepian do słów ludowych op. 58, II Koncert skrzypcowy op. 61, IV Symfonia koncertująca na fortepian i orkiestrę op. 60, dwa fragmenty z Litanii do Marii Panny op. 59 i dwa ostatnie mazurki na fortepian op. 62. Na ścianie po prawej stronie akwaforta Widok górski, wykonana przez szwagra kompozytora Gabriela Kociubę, dalej rysunkowy portret Szymanowskiego, dzieło zaprzyjaźnionej z nim malarki Janiny Konarskiej, owalne zdjęcie siostry Stanisławy Szymanowskiej z córką Alusią i fotografia rodziców kompozytora – Anny z Taubów i Stanisława Korwin-Szymanowskiego. Pianino, stojące w rogu pokoju, nie należało do kompozytora (nigdy nie miał własnego), ale grywał na nim Szymanowski w domu swojego zakopiańskiego lekarza Olgierda Sokołowskiego. W  Atmie  pracował na pianinie "Petroff", dzierżawionym od Franciszki Kulpińskiej. Na ścianach wileńskie kilimy, a na nich prace Mai Berezowskiej Zakonnice oraz portret przyjaciela Szymanowskiego Juliana Strawy.

Obok na ścianie znajduje się portret Sergiusza Lifara, namalowany po paryskiej premierze Harnasiów przez tę samą autorkę i rysunek francuskiego malarza Irpo Dwie Kobiety, powstały w Paryżu w 1931. Na wprost wejścia reprodukcja obrazu Maski Tadeusza Pruszkowskiego oraz pochodzący z dawnego wyposażenia Atmy  drzeworyt Władysława Skoczylasa Stary gazda. Na pianinie, stoliku i biurku – fotografie rodziny i przyjaciół Szymanowskiego. Po lewej stronie wejścia, na ścianie linoryt Anieli Pawlikowskiej z Wolskich Matka Boska Zielna, fotografie Grzegorza Fitelberga i siostry kompozytora, Stanisławy Szymanowskiej. Z lewej strony biblioteczka z kilkudziesięcioma książkami, pochodzącymi z biblioteki Szymanowskiego. Niewielka kozetka po prawej stronie w głębi pokoju służyła do wypoczynku. Na stoliku przy kozetce duża fotografia Ireny Warden, która mieszkając w Nowym Jorku przez kilka lat wypłacała kompozytorowi stypendium i do swej śmierci w 1976 była posiadaczką rękopisu szkicu partytury Harnasiów, jej zresztą dedykowanych. Zapisem w testamencie Irena Warden-Cittadini przekazała rękopis Muzeum Narodowemu w Krakowie. Oryginalne fotele wykonane pod koniec lat dwudziestych w Spółdzielni Pracy Architektury Wnętrz "Ład" to jedyne meble, jakie w  Atmie  były własnością Szymanowskiego (pozostałe sprzęty kompozytor wynajmował wraz z domem). Będąc w tym pomieszczeniu można posłuchać wywiadu, jakiego udzielił Szymanowski do Radia Czechosłowackiego z okazji praskiej premiery Króla Rogera w Teatrze Narodowym (Narodni Divadlo) w październiku 1932 roku.

Ostatnie pomieszczenie, dawny mały pokój gościnny, przeznaczony jest na wystawy czasowe. W tym pomieszczeniu na zwiedzających czekają filmy dotyczące Karola Szymanowskiego i jego małej ojczyzny, dokumentacja przebieg projektu "Muzyka pod Tatrami" oraz szereg opracowań związanych z artystyczną i edukacyjną działalnością Muzeum Narodowego w Krakowie w willi Atma.

Zwiedzaniu  Atmy  towarzyszy muzyka, kompozycje Karola Szymanowskiego. Nie brakuje również wykonań "na żywo", których można posłuchać można w czasie koncertów, organizowanych w  Atmie przez Muzeum Narodowe w Krakowie, letniego festiwalu Dni Muzyki K. Szymanowskiego organizowanego przez Towarzystwo Muzyczne im. K. Szymanowskiego oraz koncertów organizowanych przez inne instytucje muzyczne i kulturalne.

W 2008 roku, w trosce o bezpieczeństwo zarówno willi, jak też cennych eksponatów tam prezentowanych, zainstalowano w  Atmie stałe urządzenie gaśniczo-mgłowe typu FOG.

Nowo otwarta Atma zaprasza do korzystania w bogatego programu edukacyjnego, wykładów i prelekcji, program edukacyjny dla dzieci i młodzieży obejmuje lekcje muzealne i warsztaty plastyczno-muzyczne. Dla osób zainteresowanych udostępniamy zbiory biblioteczne oraz archiwalne.

Mecenas MNK

Partner Strategiczny MNK