Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart kir Calendar Calendar Calendar Logo
Dniem bezpłatnego wstępu na wystawy stałe w MNK jest wtorek.

W poniedziałki muzeum jest nieczynne.




Sukiennice - Zbiory

  • Prezentujemy wybrane dzieła z Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach. W 2010 roku zakończył się projekt "NOWE SUKIENNICE. Remont i modernizacja Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w krakowskich Sukiennicach". Niezwykle ważnym punktem realizacji tego projektu stała się nowa koncepcja ekspozycji sztuki polskiej XIX wieku.

    Zapraszamy do zwiedzania Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach mieszczącej się w samym sercu Krakowa, przy Rynku Głównym 3.

  • Obraz przedstawia nagą kobietę z rozwianymi rudymi włosami siedzącą na wzburzonym koniu z czarnym umaszczeniem. Kobieta ma przymknięte oczy, kurczowo trzyma się szyi konia. Na obrazie koń staje dęba z głową skierowaną w stronę światła. Ma otwarty pysk, z którego leci piana. Tylna część ciała konia zlewa się z ciemnym tłem

    Władysław Podkowiński, Szał uniesień, 1894

  • Obraz ukazuje scenę z czasów Imperium Romanum, za rządów cesarza Nerona. Po prawej stronie obrazu zostali ukazani chrześcijanie przywiązani do pali w ogrodach pałacu Nerona. Pochodnie te zaraz zostaną podpalone na oczach Cezara i jego ludzi. Prócz męczenników kręcą się tam odziani jedynie w przepaski na biodra niewolnicy, przestrajający pale w girlandy z kwiatów i przygotowujący ogień do rozpałki. W górnej części obrazu znajduje się obszerny taras, przeznaczony specjalnie dla cesarza, jego rodziny i najbliższych współpracowników. Na obrazie jest dużo różnych postaci - znajduje się tam m.in.  mężczyzna w białej todze i wieńcu laurowym na głowie oraz czerwonej szacie w ręku, a obok niego stoją postacie mężczyzny i kobiety zbliżających do siebie, prawdopodobnie w akcie romantycznym. Czarnoskórzy niewolnicy ogłaszają przybycie cesarza. Władca siedzi w pozłacanej lektyce z bogatym zdobnictwem, a także wplecionymi kwiatami. Cesarz z uwagą obserwuje mającą się rozpocząć egzekucję. W lewej ręce trzyma łańcuch z uwiązanym tygrysem. Za tronem na postumencie stoi ogromna, bogato zdobiona waza. Dalej znajduje się kolejny tłum dworzan, niemal wszyscy w bogatych czerwonych lub białych szatach oraz w wieńcach laurowych lub wiązkach kwiatowych, wszyscy tłoczą się na obszernej i bogato zdobionej klatce schodowej, prowadzącej do wnętrza pałacu.  Poniżej głównego tarasu rozpościera się mniejsza weranda, również wypełniona różnymi dworzanami, niewolnikami i członkami rodziny cesarskiej, wszyscy skupiają się na przepychu i zabawie.

    Henryk Siemiradzki, Pochodnie Nerona, 1876

  • Obraz przedstawia autoportret Anny Bilińskiej. Malarka siedzi na krześle, ma ciemne spięte włosy, jest ubrana w długą czarną suknię i jasny fartuch malarski z roślinnymi zdobieniami przy brzegach. Ma niedbale spięte włosy. Siedzi nieco zwrócona w bok, lekko schylona. W jednej ręce trzyma kilkanaście pędzli, w drugiej (luźno zwisającej z boku) trzyma paletę. Lekko się uśmiecha. W tle ściana przykryta beżową tkaniną.

    Anna Bilińska-Bohdanowicz, Autoportret z paletą, 1887

  • Józef Chełmoński, Czwórka, 1881

  • Piotr Michałowski, Seńko, 1846-1848

  • Marcello Bacciarelli, Portret Stanisława Augusta w stroju koronacyjnym, 1790

  • Jacek Malczewski, Śmierć Ellenai, 1883

  • Jan Matejko, Wernyhora, 1884

  • Tadeusz Ajdukiewicz, Portret Heleny Modrzejewskiej, 1880

  • Artur Grottger, Rok 1863 – Powitanie, 1865

  • Jacek Malczewski, Malarczyk, 1890

  • Maurycy Gottlieb, Ahaswer, 1876

  • Wojciech Korneli Stattler, Machabeusze, między 1830-1842

  • Aleksander Gierymski, Dziewczyna z Bronowic, 1893-1894

  • Aleksander Gierymski, Chłop z Bronowic, ok. 1895

  • Pius Weloński, Gladiator, 1881

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję