Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar Logo
Ikona inaczej - wykłady

Ikona inaczej - wykłady

Ikona inaczej - wykłady

Pomyśl teraz o ikonie. Tak, tej bizantyńskiej i tej późniejszej też. Zamknij oczy… Co widzisz? Założę się, że obraz malowany na desce. Koniecznie na desce. Najlepiej w technice temperowej. I dużo złota. Zwłaszcza tło całe skąpane musi być w złocie. I Chrystusa, i Marię, i świętych pewnie widzisz. Wszyscy w ujęciu na wprost. Sztywno. Sztywne są też szaty. Nie ma modelunku światłocieniowego. A trójwymiarowości to już na pewno nie ma. „Ale tak ma być!” – jakiś przemądrzały głos szepcze Ci w głowie – „Tak nakazuje przecież prastary kanon ikony!”. A poza tym ikonę się pisze, a nie maluje, prawda? A może warto inaczej?
Serdecznie zapraszam na cykl poszerzający skojarzenia z malarstwem Cerkwi.

Dr Magdalena Ludera – historyk sztuki, magisterium (2008) i doktorat (2014) obronione w Instytucie Historii Sztuki UJ, pracownik naukowy MNK, autor publikacji z zakresu sztuki późnonowożytnej i postbizantyńskiej, w tym książki Gabriel Sławiński – późnobarokowy malarz w służbie Kościoła i Cerkwi. Prowadziła zajęcia dydaktyczne na krakowskich i katowickich uczelniach, a także lekcje i warsztaty na temat sztuki od XII do XXI wieku jako wieloletni współpracownik Sekcji Edukacji MNK. Jej zainteresowania ogniskują się wokół późnonowożytnego malarstwa i grafiki Europy Środkowej, a także nowożytnego i nowoczesnego malarstwa Cerkwi oraz metodologii jego badań.

www.magdalenaludera.pl

Ilustracja cyklu: Karp Iwanowicz Zołotariow, Ikona Matki Boskiej z Emanuelem, k. XVII w., Centralne Muzeum Dawnej Kultury i Sztuki Rosyjskiej w Moskwie
Słowa kluczowe: Ikona

Wydarzenia w cyklu

28.02.2020
18:00-18:45
Gmach Główny
Wykład
Josif Władimirow i koncepcja „rozumowych oczu”

Josif Władimirow i koncepcja „rozumowych oczu”

Traktat Josifa Władimirowa bardzo długo miał złą sławę wśród historyków sztuki, badających ikony metodą tzw. teologii ikony. Uważany był za wyraz krytykowanych tendencji okcydentalizujących w dziejach malarstwa Cerkwi, które miały rzekomo doprowadzić malarstwo ikonowe do upadku. Czy taki pogląd jest uzasadniony? Co wspólnego z Władimirowem mają ikony Simona Uszakowa?
28.11.2019
18:00
Gmach Główny
Wykład
Problem z tzw. kanonem ikony i teologią ikony

Problem z tzw. kanonem ikony i teologią ikony

Ktokolwiek zetknął się z ikoną najprawdopodobniej zetknął się również z pojęciem „kanon”, a może również z określeniem „teologia ikony” w znaczeniu metody badawczej, tj. określonego sposobu analizy ikon. Kanon ikony często pojmowany jest jako zbiór zamknięty, nietknięty przez czas. Wówczas przez kanon rozumie się ściśle określone wartości stylowe i ikonograficzne – takie, a nie inne. Czy tak definiowany kanon faktycznie musi być jedynym kluczem do interpretacji ikon zarówno bizantyńskich, jak i późniejszych?
17.10.2019
18:00
Gmach Główny
Wykład
Ikona inaczej – to znaczy jak?

Ikona inaczej – to znaczy jak?

W dzisiejszym społeczeństwie silnie ugruntowana jest jedna jedyna, precyzyjnie określona wizja malarstwa ikonowego. Dominuje przeświadczenie, że ikonę zawsze wykonuje się tą samą techniką, że ikoną jest obraz malowany w ściśle określony sposób, że ikonę się pisze, a nie maluje. Czy takie spojrzenie współgra z historyczną wiedzą na temat dziedzictwa Cerkwi? Jakie są konsekwencje tej popularnej definicji ikony?
Zobacz wszystkie cykle
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję