Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

TP MNK - Podsumwanie 2016 roku

W styczniu 2016 roku Towarzystwo Przyjaciół Muzeum Narodowego w Krakowie, skupiające "starszą młodzież", rozpoczęło 113 rok swojego istnienia.
Nasze stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, dlatego już po raz drugi mogliśmy się starać w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz u burmistrza miasta Zakopane o dofinansowanie koncertów odbywających się w zakopiańskiej Atmie. Działania Towarzystwa na rzecz oddziału MNK uwieńczone zostały sukcesem. 6 marca odbył się koncert z okazji 40-lecia otwarcia Muzeum Karola Szymanowskiego w willi Atma. W uroczystości wzięły udział cztery osoby z naszego zarządu.

1 marca tego roku miało miejsce zebranie sprawozdawcze z działalności Towarzystwa Przyjaciół MNK za rok 2015. Zebranie zaszczycił swoją obecnością dr hab. Andrzej Betlej, nowo mianowany dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie. Znamienity gość zaprezentował plany działalności placówki na najbliższe lata.

Rozpoczęliśmy w tym roku cykl zwiedzania pod nazwą "Poznajemy oddziały Muzeum Narodowego w Krakowie". Kolejno w styczniu, lutym, marcu i kwietniu odwiedziliśmy Sukiennice, Pałac Biskupa Erazma Ciołka, Dom Józefa Mehoffera. Nasz wiceprezes a zarazem pracownik muzeum - Janina Skorupska, przybliżyła nam historię powstania Gmachu Głównego MNK.

Dużym zainteresowaniem cieszyły się inne ciekawe obiekty w Krakowie. Zwiedziliśmy siedzibę Bractwa Kurkowego przy ulicy Lubicz oraz Instytut Muzykologii UJ w dawnym pałacu Pusłowskich przy ulicy Westerplatte, gdzie m.in. zostały zgromadzone pamiątki związane z polskim pianistą, kompozytorem, działaczem niepodległościowym Ignacym Janem Paderewskim.

W styczniu obejrzeliśmy w Międzynarodowym Centrum Kultury ciekawą wystawę "Katedra Ormiańska we Lwowie i Jej Twórcy".

Podczas zwiedzania wystawy "Modna i już. Moda w PRL", przypomnieliśmy sobie jak wyglądała moda ulicy w czasach PRL.

Z rozpoczęciem wiosny wyruszyliśmy poza miasto. W marcu pojechaliśmy do bardzo interesującego Muzeum Śląskiego w Katowicach, a w deszczową środę, 27 kwietnia, nasza koleżanka i zarazem przewodnik Barbara Bednarska oprowadziła najwytrwalszych członków Towarzystwa po zabytkach dzielnicy Kazimierz.

W kwietniu obejrzeliśmy zamek w Dębnie koło Tarnowa i cofnęliśmy się w świat dzieciństwa w Muzeum Lalek w Pilźnie.

Kolejna wyprawa to Orawski Zamek na Słowacji, wzniesiony na wysokiej skale - 112 metrów nad poziomem rzeki Orawa. Ze względu na jego niedostępność nigdy nie został zdobyty siłą, radę dał mu tylko ogień, który w 1800 roku strawił wszystkie drewniane części dolnego i średniego zamku. Wykazaliśmy się dobrą kondycją, prawie cała grupa "starszej młodzieży" pokonała niezliczoną ilość schodów, po których trzeba się wspinać podczas zwiedzania zamku. Po zdobyciu Zamku Orawskiego przejechaliśmy się uroczą Orawską Koleją Leśną.

W piękną czerwcową sobotę spotkaliśmy się w Tyńcu na tradycyjnym pikniku zorganizowanym wspólnie z zaprzyjaźnionym chórem Lutnia Krakowska.

Pod przewodnictwem pani Marty Graczyńskiej, z Działu Edukacji MNK, 15 czerwca zapoznaliśmy się z pozostałościami epoki romańskiej ul. Grodzkiej oraz na wystawie w Pałacu Biskupa Erazma Ciołka.

Pierwsze półrocze przed wakacyjną, lipcowo-sierpniową, przerwą zakończyliśmy wspaniałą wycieczką na Dolny Śląsk. W dniach 21 do 24 czerwca zobaczyliśmy Nysę, Paczków, Kłodzko, Duszniki Zdrój, zamek w Książu, wspaniały barok w Krzeszowie oraz zwiedziliśmy Świątynię Pokoju w Świdnicy i Wałbrzych.

5 września, po wakacyjnej przerwie, dyżurem Zarządu rozpoczęliśmy drugie półrocze działalności. W każdy pierwszy poniedziałek miesiąca Zarząd ma dyżur w Gmachu Głównym MNK w godzinach 12.00-16.00. Podczas dyżuru przyjmujemy składki członkowskie, zapisujemy nowych członków, rozmawiamy o bieżących sprawach Towarzystwa. Na dyżur może przyjść każdy członek Towarzystwa i podzielić się swoimi uwagami i pomysłami związanymi z naszą działalnością.

Sezon jesienno-zimowy był okazją obejrzenia wspaniałej wystawy "Maria Mater Misericordiae", związanej ze Światowymi Dniami Młodzieży. Oprowadzał nas po niej prof. Piotr Krasny, historyk sztuki i jeden z twórców tej niezwykłej wystawy.

29 września spotkaliśmy się z zaprzyjaźnionym Towarzystwem Przyjaciół Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku. Zwiedzaliśmy wspólnie Sukiennice i Gmach Główny MNK oraz okolice Krakowa.

Początkiem października zakończyliśmy sezon wycieczkowy wyprawą na Górę św. Anny. Dzień był deszczowy, ale wycieczka bardzo interesująca i udana.

W październiku zobaczyliśmy nowy Pawilon Józefa Czapskiego i wystawę poświęconą jego życiu i twórczości, gdzie oprowadzili nas pani Anna Walczyk i pan Filip Skowron z Działu Edukacji MNK.

Pani Małgorzata Buyko, prezes naszego Towarzystwa, przybliżyła nam historię powstania polichromii autorstwa Jana Matejki dla kościoła Mariackiego oraz wydarzeń które miały wpływ na jej powstanie.

Listopad wypełniony był cyklem zwiedzania ciekawych wystaw. Zobaczyliśmy wystawę "Rodin/Dunikowski, Kobieta w polu widzenia", po której oprowadzała nas pani Urszula Kozakowska-Zaucha. Wystawę "Sztuka Legionów Polskich", przedstawił nam jej kurator Piotr Wilkosz. Wybraliśmy się też do Opactwa Benedyktynów w Tyńcu na wystawę "Krzyżem, pługiem i piórem – benedyktyni w Chrystianizacji Polski".

W grudniu obejrzeliśmy bardzo ciekawą wystawę "Złoty wiek malarstwa węgierskiego 1836 – 1936", po której oprowadziła nas kurator pani Magdalena Ludera. Wystawa przybliżyła nam mało znaną a interesującą sztukę węgierską z tego okresu.

Rok zakończyliśmy tradycyjnym spotkaniem opłatkowym w dniu 14 grudnia. Udział w nim wzięli dyrektorzy MNK dr hab. Andrzej Betlej i dr hab. Andrzej Szczerski, którzy przedstawili plany wystawiennicze na 2017 rok. Spotkanie opłatkowe zwieńczył koncert kolęd w wykonaniu chóru Lutnia Krakowska.
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności