Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar Logo
Szkoła interpretacji 2020/21

Szkoła interpretacji 2020/21

Szkoła interpretacji 2020/21

Cykl szkoleń dla nauczycieli, edukatorów i animatorów kultury.
Temat edycji: Trudne pytania. Zmora czy pomocnik edukatora i wychowawcy?

 

Zapraszamy na nową odsłonę cyklu szkoleń “Szkoła Interpretacji”.

Każdy rok jest niepodobny do innych, ale ten 2020 naprawdę postawił dużo spraw na głowie, wymuszając zmiany. Zmianie uległa również formuła spotkań “Szkoły Interpretacji”. Zapraszamy do sieci na cykl szkoleń w formie webinariów. Czy sztuką jest zadawanie pytań, a może udzielanie odpowiedzi? Czy to prawda, że kto pyta, nie błądzi? Jak zachęcić odbiorcę do uczestnictwa w dialogu? Wspólnie z zaproszonymi gośćmi, pracownikami i współpracownikami MNK postaramy się odpowiedzieć na postawione pytania. Inspiracją i punktem odniesienia będą dla nas ekspozycje stałe Muzeum Narodowego w Krakowie.

 

SZKOŁA INTERPRETACJI to coroczny cykl szkoleń dla osób zainteresowanych różnymi formami pracy z dziełem sztuki, a w szczególności dla nauczycieli, edukatorów i animatorów kultury. Organizowany jest przez Dział Edukacji Muzeum Narodowego w Krakowie. Webinaria będą odbywać się co dwa miesiące i za każdym razem inspiracją do naszego spotkania będzie zagadnienie lub wątek poruszony na wystawach Muzeum.

Podczas spotkań zastanowimy się, jak stałe ekspozycje odpowiadają na aktualnie pojawiające się pytania w naszych społecznościach.

 

  • Zapraszamy nauczycieli, aby dowiedzieli się, jak wykorzystywać muzeum do pracy dydaktycznej.
  • Zapraszamy edukatorów, aby doskonalili swój warsztat edukacyjny w oparciu o nowe konteksty.
  • Zapraszamy animatorów kultury oraz studentów kierunków humanistycznych, aby nauczyli się, co sztuka zgromadzona w muzeum może powiedzieć o nas samych.

 

Szkolenia prowadzone będą przez zaproszonych gości, kustoszy, współpracowników i pracowników Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Krakowie. Każde spotkanie to duża dawka wiedzy z różnych dziedzin humanistycznych przekazana w formie wykładowo - dialogowej. W części warsztatowej pokażemy za pomocą jakich narzędzi i metod można dane zagadnienie przepracować z odbiorcą na różnym etapie rozwoju. Chętnie podzielimy się interesującą bibliografią, linkami do ciekawych miejsc w sieci, przydatnych i mogących być źródłem inspiracji w edukatorskiej praktyce. Podsumowaniem każdego szkolenia będzie możliwość indywidualnego i stacjonarnego odwiedzenia galerii MNK, która jest inspiracją i źródłem zagadnień do prowadzonych rozmów podczas każdego ze szkoleń i skonfrontowania dwóch rzeczywistości: online i offline.

 

CENA

Opłata za pojedyncze szkolenie wynosi 45 zł

Zachęcamy do zakupu karnetu na wszystkie trzy szkolenia w cenie 110 zł

 

JAK SIĘ ZAPISAĆ?

Rejestracja uczestników i bilety: https://bilety.mnk.pl/

 

PROGRAM SZKOLEŃ 2020/2021

Szczegółowe informacje dotyczące każdego spotkania znajdą Państwo na stronie: www.mnk.pl

 

Zapraszamy na spotkania we wtorki w godzinach 16:00 – 19:00 na platformie ZOOM. Każde szkolenie to okazja do spotkania i rozmowy z ciekawą osobowością w dziedzinie nauk humanistycznych i możliwość przepracowania w praktyce zagadnień poruszanych na szkoleniu.

Kupując bilet na szkolenie otrzymają Państwo zaproszenie do indywidualnego zwiedzenia danej galerii lub wystawy w MNK, która wiąże się z tematyką szkolenia. Czas na wykorzystanie zaproszenia to 6 miesięcy od daty danego wydarzenia.

 

26 stycznia 2021, wtorek | 16:00 - 19:00

Kobieta wodzem, liderką, prekursorką. Łamanie stereotypu, czy oczywista oczywistość?

Porozmawiajmy o tradycyjnie przypisywanej kobiecie roli w społeczeństwie. Jak „silne kobiety” odnajdywały się we współczesnych sobie czasach? Czy musiały łamać stereotypy, czy się w nie wpisywały? Na czym polegał fenomen i niezwykłość księżnej Izabeli Czartoryskiej? Jak pojęcie płci kulturowej ma się do medialnych sloganów? Podczas spotkania zastanowimy się, jak wykorzystać ten temat w zaktywizowaniu młodzieży i jak z pomocą dzieł sztuki budować kompetencje społeczne.

Szkolenie inspirowane ekspozycją stałą w Muzeum Książąt Czartoryskich.

Na spotkaniu w formie webinarium uczestnicy wysłuchają wykładu prof. dr hab. Bożeny  Popiołek oraz wezmą udział w części warsztatowej, którą poprowadzi Anna Grajewska.

 

PROGRAM

16:00 – 16:05 przywitanie uczestników | Marta Wojtyś-Kipiel, Dział Edukacji MNK

16:05 – 17 :00 wykład: Na dworze i w salonie – różne drogi emancypacji kobiet w dawnej Rzeczypospolitej | prof. dr hab. Bożena Popiołek, Instytut Historii i Archiwistyki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie Jaką formę przybierała aktywność polityczna, ekonomiczna i kulturalna kobiet  w dawnej Polsce? Jaką drogę do realizacji swoich zamierzeń obierały arystokratki i szlachcianki, a jaką przedstawicielki innych stanów? Porozmawiamy o uwarunkowaniach prawnych, pozycji kobiety w Polsce, wzorcach osobowych, kobiecej codzienności na przykładzie Elżbiety z Lubomirskich Sieniawskiej, Barbary z Duninów Sanguszkowej i Izabeli z Flemmingów Czartoryskiej.

17:00 – 17:20 dyskusja

17:20 – 17:30 przerwa

17:30 – 18:45 warsztat: Sztuka kobiet – praktyki artystyczne jako inspiracja do działań edukacyjnych | Anna Grajewska, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie Jakie tematy porusza XIX- i XX-wieczna sztuka kobiet? Po jakie media i narzędzia sięgają artystki na przestrzeni lat, aby opowiedzieć o świecie pełnym barier i wyzwań? Jakie kobiety i idee stoją za aktualnie modnymi w debacie społecznej pojęciami jak gender czy płeć kulturowa? Zapraszamy po garść artystycznych inspiracji do rozmów, debat i działań w szkole pomocnych w analizowaniu tego, co dzieje się we współczesnym świecie.

18:45 – 19:00 podsumowanie i zakończenie spotkania

 

Prof. dr hab. Bożena Popiołek – historyk, pracownik Instytutu Historii i Archiwistyki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, obecnie kierownik Katedry Historii Nowożytnej UP. Naukowo zajmuje się historią kultury i mentalności nowożytnej, historią rodziny, testamentologią, epistolografią staropolską, szlacheckim dworem kobiecym i klientelizmem. Laureatka prestiżowej Nagrody im. Joachima Lelewela przyznanej przez Polską Akademię Nauk za książkę Dobrodziejki i klienci. Specyfika patronatu kobiecego i relacji klientalnych w czasach saskich, Warszawa 2020. Prywatnie żona, mama i babcia.

Anna Grajewska  – edukatorka kulturowa i ekspertka ds. rozwoju. Pomaga instytucjom i firmom budować programy nastawione na rozwój społeczności poprzez kulturę. Wspiera w ewaluacji celów strategicznych oraz pojedynczych projektów. Prowadzi warsztaty i projekty kierowane dla różnych grup odbiorców. Od lat związana z różnymi instytucjami kultury. Aktualnie pracuje jako Zastępczyni Dyrektorki ds. Komunikacji w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

 

30 marca 2021, wtorek | 16:00 - 19:00

Koniec i początek. Józef Czapski jako obserwator końca starego ładu i narodzin nowego porządku.

Dlaczego XIX-wieczny ład w Europie musiał upaść? Jakie zmiany niesie wojna? Czy zło można przekuć w dobro? Jak silne potrafią być dążenia narodów do samostanowienia i czy warto z nimi walczyć? Józef Czapski - widz, świadek i zarazem aktor w przedstawieniu o zmieniającej się Europie. Porozmawiamy o tym, jak artyści starali się ocalić „siebie” w zawierusze wojennej i jak realizowali artystyczne dążenia w nowej rzeczywistości, skrojonej po 1945 roku.

Jak połączyć tradycję z nowoczesnością. Nowe media, technologia cyfrowa i wirtualny świat narzędziem do znalezienia porozumienia.

Szkolenie inspirowane ekspozycją stałą w Pawilonie Józefa Czapskiego.

 

25 maja 2021, wtorek | 16:00 - 19:00

Herosi, potwory i strzygi – uczą czy straszą?

Opowieść to droga do umysłów najmłodszych i nić porozumienia ze starszymi. Porozmawiajmy, jakie wartości zostały zawarte w treściach baśni, bajek, legend i mitów. Dlaczego jedni widzą w baśni tylko zmyśloną metaforę, a inni prastarą prawdę o ludzkiej naturze? Jak wykorzystać tradycyjną baśń do celów wychowawczych? Zabawa w zmiany przebiegu wydarzeń, odczytywanie morału to doskonały sposób na pobudzenie dziecięcej fantazji i wyobraźni, a w pracy z nieco starszymi może posłużyć do korekty zachowań społecznych. Zapraszamy do spróbowania własnych sił w snuciu opowieści i zarażenia tym bakcylem swoich uczniów i podopiecznych.

Szkolenie inspirowane ekspozycją stałą Galeria Sztuki Starożytnej w Arsenale.

 

 

 

Koordynacja cyklu:

Marta Wojtyś-Kipiel (mwojtys@mnk.pl)

Izabela Stawarz (istawarz@mnk.pl)

 


 REGULAMIN

Słowa kluczowe: szkoła interpretacji, edukacja
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję