Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar Logo
Szkoła interpretacji

Szkoła interpretacji

Szkoła interpretacji

Szkoła Interpretacji 2020/21 to cykl spotkań dla nauczycieli, edukatorów i animatorów kultury. Motywem przewodnim cyklu jest opowieść o wydarzeniach historycznych i ich roli w szeroko pojętej edukacji.

Szkoła Interpretacji MNK | „Naród, wolność, pamięć!”, czyli jak mówić o wydarzeniach historycznych

Bezpłatny webinar dla nauczycieli, edukatorów i animatorów kultury.

10.11.2020, godz. 16:00 – 19:00

 

Czy historia w szkole to nudna konieczność? A może barwna i ciekawa opowieść o przeszłości? Czy wystawy o tematyce niepodległościowej w muzeach to obowiązek czy odpowiedź na potrzeby społeczeństwa? Zapraszamy wszystkich zainteresowanych do wspólnej dyskusji.

Na spotkaniu w formie webinarium uczestnicy wysłuchają wykładu dr Marii Kobielskiej oraz wezmą udział w części warsztatowej, którą poprowadzi Jarosław Klaś.

 

Rejestracja uczestników: bit.ly/3dNum4q

 

PROGRAM

16:00 – 16:05 | przywitanie uczestników

Marta Wojtyś-Kipiel | Dział Edukacji MNK

16:05 – 17:00 | wykład: Do czego służy przeszłość? Historia, pamięć, muzeum

dr Maria Kobielska | Katedra Antropologii Literatury i Badań Kulturowych, Ośrodek Badań nad Kulturami Pamięci, Wydział Polonistyki UJ
 

Jak mówić o przeszłości, żeby nie zanudzać ani nie koloryzować? Czy jest w ogóle możliwy obiektywizm? Od czego zależy to, o czym pamiętamy? Jaką rolę w kształtowaniu świadomości historycznej mogą odgrywać wystawy muzealne, filmy, piosenki, demonstracje? W czasie wykładu dr Marii Kobielskiej omówione zostaną współczesne podejścia do narracji historycznych, relacje między historią a pamięcią oraz mechanizmy, za których sprawą pewne sposoby odnoszenia się do przeszłości są dla ludzkich wspólnot naturalne i oczywiste, podczas gdy inne okazują się trudniej akceptowane i budzą opór. Jako przykłady posłużą obserwacje współczesnej kultury pamięci, a zwłaszcza muzealnego pejzażu dzisiejszej Polski. 

 

17:00 – 17:20 | dyskusja

17:20 – 17:35 | przerwa

17:35 – 18:45 | warsztat: Historia, pamięć, dziedzictwo. Jak ciekawie pracować z przeszłością

Jarosław Klaś | Nowohuckie Laboratorium Dziedzictwa, Ośrodek Kultury im. C.K. Norwida w Krakowie
 

Jak ciekawie i w sposób angażujący odbiorców opowiadać o historii? Inspiracje teoretyczne (interpretacja dziedzictwa Freemana Tildena i współczesne rozumienie dziedzictwa kulturowego) a własne doświadczenia. Jakich narzędzi użyć do tworzenia projektów dla dzieci i dorosłych? Co „inni” robią w Polsce w kontekście pamięci, historii i dziedzictwa kulturowego? O tym wszystkim i o własnych pomysłach na działania w znanym nam środowisku z użyciem konkretnych narzędzi porozmawiamy podczas warsztatu. 

 

18:45 – 19:00 | podsumowanie i zakończenie spotkania

 

Dr Maria Kobielska | kulturo- i literaturoznawczyni, pracuje na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Naukowo specjalizuje się w studiach nad pamięcią, współtworzy Ośrodek Badań nad Kulturami Pamięci na WP UJ. Stypendystka MNiSW, autorka wielu publikacji, m.in. Polska kultura pamięci w XXI wieku: dominanty. Zbrodnia katyńska, powstanie warszawskie i stan wojenny (2016). Ostatnio podejmowane zagadnienia to procesy pamięci i niepamięci wokół nieupamiętnionych miejsc ludobójstwa i przemocy w południowej Polsce. Obecnie prowadzi projekt badawczy dotyczący nowych polskich muzeów historycznych. Pochodzi z Górnego Śląska, mieszka na krakowskim Podgórzu, angażuje się w działalność feministyczną i w Inicjatywie Pracowniczej na UJ.

Jarosław Klaś | kulturoznawca, animator i menedżer kultury. Kończy na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie pracę doktorską o zarządzaniu dziedzictwem kulturowym na przykładzie Nowej Huty. Kieruje Nowohuckim Laboratorium Dziedzictwa w Ośrodku Kultury im. Cypriana Kamila Norwida w Krakowie, które zajmuje się dziedzictwem kulturowym i przyrodniczym, szczególnie w kontekście Nowej Huty. Prowadzi zajęcia z zakresu zarządzania kulturą dla studentów i słuchaczy studiów podyplomowych na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie i Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Pomysłodawca i koordynator takich projektów, jak: „Korowód Nowohucki" (2016), „Alternatywny przewodnik po Nowej Hucie" (2017), „Nowa Huta – architektoniczny portret miasta" (2018), „Nowa Huta w kulturze – kultura w Nowej Hucie" (2019) oraz – wspólnie z Elżbietą Urbańską-Kłapą – „Nowa Huta od NATURY strony" (2020). Główne zainteresowania badawcze: animacja kultury, zarządzanie instytucjami kultury i dziedzictwem kulturowym (zwłaszcza Nowej Huty). 

 

Wydarzenie organizowane w ramach programu edukacyjnego do wystawy czasowej „1920. Cud Wisły” w Muzeum Narodowym w Krakowie.

 

Organizator | Marta Wojtyś-Kipiel, Izabela Stawarz (Dział Edukacji MNK)

 REGULAMIN

Słowa kluczowe: szkoła interpretacji, edukacja
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję