Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar Logo
Szkoła interpretacji 2020/21

Szkoła interpretacji 2020/21

Szkoła interpretacji 2020/21

Cykl szkoleń dla nauczycieli, edukatorów i animatorów kultury.
Temat edycji: Trudne pytania. Zmora czy pomocnik edukatora i wychowawcy?

ja 

Zapraszamy na nową odsłonę cyklu szkoleń “Szkoła Interpretacji”.

Każdy rok jest niepodobny do innych, ale ten 2020 naprawdę postawił dużo spraw na głowie, wymuszając zmiany. Zmianie uległa również formuła spotkań “Szkoły Interpretacji”. Zapraszamy do sieci na cykl szkoleń w formie webinariów. Czy sztuką jest zadawanie pytań, a może udzielanie odpowiedzi? Czy to prawda, że kto pyta, nie błądzi? Jak zachęcić odbiorcę do uczestnictwa w dialogu? Wspólnie z zaproszonymi gośćmi, pracownikami i współpracownikami MNK postaramy się odpowiedzieć na postawione pytania. Inspiracją i punktem odniesienia będą dla nas ekspozycje stałe Muzeum Narodowego w Krakowie.

 

SZKOŁA INTERPRETACJI to coroczny cykl szkoleń dla osób zainteresowanych różnymi formami pracy z dziełem sztuki, a w szczególności dla nauczycieli, edukatorów i animatorów kultury. Organizowany jest przez Dział Edukacji Muzeum Narodowego w Krakowie. Webinaria będą odbywać się co dwa miesiące i za każdym razem inspiracją do naszego spotkania będzie zagadnienie lub wątek poruszony na wystawach Muzeum.

Podczas spotkań zastanowimy się, jak stałe ekspozycje odpowiadają na aktualnie pojawiające się pytania w naszych społecznościach.

 

  • Zapraszamy nauczycieli, aby dowiedzieli się, jak wykorzystywać muzeum do pracy dydaktycznej.
  • Zapraszamy edukatorów, aby doskonalili swój warsztat edukacyjny w oparciu o nowe konteksty.
  • Zapraszamy animatorów kultury oraz studentów kierunków humanistycznych, aby nauczyli się, co sztuka zgromadzona w muzeum może powiedzieć o nas samych.

 

Szkolenia prowadzone będą przez zaproszonych gości, kustoszy, współpracowników i pracowników Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Krakowie. Każde spotkanie to duża dawka wiedzy z różnych dziedzin humanistycznych przekazana w formie wykładowo - dialogowej. W części warsztatowej pokażemy za pomocą jakich narzędzi i metod można dane zagadnienie przepracować z odbiorcą na różnym etapie rozwoju. Chętnie podzielimy się interesującą bibliografią, linkami do ciekawych miejsc w sieci, przydatnych i mogących być źródłem inspiracji w edukatorskiej praktyce. Podsumowaniem każdego szkolenia będzie możliwość indywidualnego i stacjonarnego odwiedzenia galerii MNK, która jest inspiracją i źródłem zagadnień do prowadzonych rozmów podczas każdego ze szkoleń i skonfrontowania dwóch rzeczywistości: online i offline.

 

CENA

Opłata za pojedyncze szkolenie wynosi 45 zł 

JAK SIĘ ZAPISAĆ?

Wymagana rezerwacja: Centrum Informacji i Rezerwacji MNK: rezerwacja@mnk.pl lub 12- 433-57-44 (w godz. 9.00 - 16.00 w dni powszednie)

PROGRAM SZKOLEŃ 2020/2021

 

Zapraszamy na spotkania we wtorki w godzinach 16:00 – 19:00 na platformie ZOOM. Każde szkolenie to okazja do spotkania i rozmowy z ciekawą osobowością w dziedzinie nauk humanistycznych i możliwość przepracowania w praktyce zagadnień poruszanych na szkoleniu.

Kupując bilet na szkolenie otrzymają Państwo zaproszenie do indywidualnego zwiedzenia danej galerii lub wystawy w MNK, która wiąże się z tematyką szkolenia. Czas na wykorzystanie zaproszenia to 6 miesięcy od daty danego wydarzenia.

26 stycznia 2021, wtorek | 16:00 - 19:00

Temat: Kobieta wodzem, liderem, prekursorem. Łamanie stereotypu, czy oczywista oczywistość?
Porozmawiajmy o tradycyjnie przypisywanej kobiecie roli w społeczeństwie. Jak „silne kobiety” odnajdywały się we współczesnych sobie czasach? Czy musiały łamać stereotypy, czy się w nie wpisywały? Na czym polegał fenomen i niezwykłość księżnej Izabeli Czartoryskiej? Jak pojęcie płci kulturowej ma się do medialnych sloganów? Podczas spotkania zastanowimy się, jak wykorzystać ten temat w zaktywizowaniu młodzieży i jak z pomocą dzieł sztuki budować kompetencje społeczne.
Szkolenie inspirowane ekspozycją stałą w Muzeum Książąt Czartoryskich

 

30 marca 2021, wtorek | 16:00 - 19:00

Koniec i początek. Józef Czapski jako obserwator końca starego ładu i narodzin nowego porządku.

Dlaczego XIX-wieczny ład w Europie musiał upaść? Jakie zmiany niesie wojna? Czy zło można przekuć w dobro? Jak silne potrafią być dążenia narodów do samostanowienia i czy warto z nimi walczyć? Józef Czapski - widz, świadek i zarazem aktor w przedstawieniu o zmieniającej się Europie. Porozmawiamy o tym, jak artyści starali się ocalić „siebie” w zawierusze wojennej i jak realizowali artystyczne dążenia w nowej rzeczywistości, skrojonej po 1945 roku.

Jak połączyć tradycję z nowoczesnością. Nowe media, technologia cyfrowa i wirtualny świat narzędziem do znalezienia porozumienia.

Szkolenie inspirowane ekspozycją stałą w Pawilonie Józefa Czapskiego.

 

PROGRAM

16:00 – 16:05 przywitanie uczestników | Marta Wojtyś-Kipiel, Dział Edukacji MNK

16:05 – 17 :00 wykład: Patrząc na innych, przyglądając się światu| Anna Budzałek, Muzeum Narodowe w Krakowie.

Józef Czapski był niebywale bacznym i wnikliwym obserwatorem otaczającej go rzeczywistości. Wszystkie spostrzeżenia skrupulatnie wykorzystywał w swojej pracy artystycznej jako malarz, pisarz i publicysta. Jako żołnierz, w wyniku zrządzenia losu, obarczony ciężarem roli „świadka historii” niestrudzenie zabiegał, aby prawda o zbrodni katyńskiej ujrzała światło dzienne. Obrazy Czapskiego to fragment rzeczywistości zatrzymany w malarskim kadrze. Tak postrzegana percepcja i perspektywa stała się znakiem rozpoznawczym jego twórczości, podobnie jak naturalizm i filtrowanie rzeczywistości przez pryzmat subiektywnych odczuć. Czapski tworzył sztukę, ale także ją komentował, snuł o niej niezwykłe refleksje na kartach swoich dzienników czy w esejach jako krytyk. Zapraszamy do rozmowy o wszystkich obliczach Józefa Czapskiego.  

17:00 – 17:20 dyskusja

17:20 – 17:30 przerwa

17:30 – 18:45 warsztat: Narzędzia EdTech w edukacji zdalnej | Łukasz Kowalik, nauczyciel języka angielskiego, bloger.

Jak wykorzystać narzędzia EdTech w nauczaniu zdalnym? Podczas warsztatu powiemy nie tylko, jak to zrobić, sprawdzimy również ich potencjał i ograniczenia. Przedyskutujemy możliwości pracy synchronicznej i asynchronicznej. Doświadczymy e-tywności oraz  podejmiemy próbę zaprojektowania takiej aktywności.

18:45 – 19:00 podsumowanie i zakończenie spotkania

 

Anna Budzałek – historyczka sztuki, kuratorka sztuki nowoczesnej, kustosz w Dziale Sztuki Współczesnej MNK. Na co dzień zajmuje się polską sztuką po 1945 roku ze szczególnym uwzględnieniem twórczości kobiet w polskim życiu artystycznym oraz działalności I i II Grupy Krakowskiej. Autorka cykli spotkań „Historia tańca w sztukach pięknych” i „Spotkania w Galerii Sztuki Polskiej XX wieku z kustoszem MNK Anną Budzałek”.   

Łukasz Kowalik  – nauczyciel języka angielskiego z wieloletnim doświadczeniem. Tłumacz, lektor i bloger. W 2020 roku zrealizował przedsięwzięcie w ramach stypendium z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „EdTech dla kultury. Atrakcyjne i angażujące sposoby komunikowania się z młodym pokoleniem”. Narzędzia EdTech wykorzystuje w pracy codziennej, a planując zajęcia, opiera się na założeniach blended learning i Content and Language Integrated Learning

 

 

25 maja 2021, wtorek | 16:00 - 19:00

Herosi, potwory i strzygi – uczą czy straszą?

Opowieść to droga do umysłów najmłodszych i nić porozumienia ze starszymi. Porozmawiajmy, jakie wartości zostały zawarte w treściach baśni, bajek, legend i mitów. Dlaczego jedni widzą w baśni tylko zmyśloną metaforę, a inni prastarą prawdę o ludzkiej naturze? Jak wykorzystać tradycyjną baśń do celów wychowawczych? Zabawa w zmiany przebiegu wydarzeń, odczytywanie morału to doskonały sposób na pobudzenie dziecięcej fantazji i wyobraźni, a w pracy z nieco starszymi może posłużyć do korekty zachowań społecznych. Zapraszamy do spróbowania własnych sił w snuciu opowieści i zarażenia tym bakcylem swoich uczniów i podopiecznych.

Szkolenie inspirowane ekspozycją stałą Galeria Sztuki Starożytnej w Arsenale.

 

PROGRAM

16:00–16:05 przywitanie uczestników | Marta Wojtyś-Kipiel, Izabela Stawarz, Dział Edukacji MNK

16:05–17:00 wykład: Baśnie znane czy nieznane? | Barbara Kaczyńska, Uniwersytet Warszawski

Baśnie towarzyszą większości z nas od wczesnego dzieciństwa. Ale czy naprawdę je znamy i czy zdajemy sobie sprawę, jakim ulegały metamorfozom w swojej wielowiekowej historii? Spotkanie będzie okazją, by porozmawiać o zaskakujących kontekstach i interpretacjach słynnych opowieści o Kopciuszku i Czerwonym Kapturku, ale także do tego, by choć na chwilę zajrzeć do bogatego świata nieco zapomnianych historii sześciu sług, Pietruszynki czy królewny Kocie Oczy…

17:00–17:20 dyskusja

17:20–17:30 przerwa

17:30–18:45 warsztat: Między bajki | Jagoda Gumińska-Oleksy, Katarzyna Maziarz-Górka, Dział Edukacji MNK

Dawno, dawno temu do skarbca zwanego Muzeum Narodowym trafiło siedemnaście latających dywanów, dwie czapki niewidki, para siedmiomilowych butów, cztery magiczne zwierciadła i bliżej nieokreślona liczba ram, które warto przekraczać.

Dziś czasem o tym zapominamy, tymczasem wiedza i prawda są ciekawsze i godniejsze zapamiętania, gdy zdecydujemy się pokonać mityczny labirynt, aby do nich dotrzeć. W błądzeniu rozwija się wyobraźnia i wyostrza percepcja. Wysnute z nici Ariadny trochębajki, trochęmity i dziwne opowieści doprowadzą nas do celu.

Zapraszamy na warsztaty, podczas których skorzystamy z wybranych elementów storytellingu oraz narzędzi interpretacji dziedzictwa.  

18:45–19:00 podsumowanie i zakończenie spotkania

 

Barbara Kaczyńska – absolwentka lingwistyki stosowanej i historii, tłumaczka, doktorantka na Wydziale Lingwistyki Stosowanej UW, wikipedystka. Bada recepcję francuskich XVII- i XVIII-wiecznych baśni literackich w polskiej literaturze dla dzieci od XVIII wieku po dzień dzisiejszy. Prowadzi popularyzatorskiego bloga innebasnie.blogspot.com.   

Katarzyna Maziarz-Górka – absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie oraz studiów podyplomowych z zakresu zarządzania kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim. Edukatorka muzealna, stypendystka MKiDN. Pracuje w Dziale Edukacji MNK, kierując Zespołem ds. Programów dla Rodzin i Dzieci. Jest autorką „Trochębajek o Stanisławie Wyspiańskim” – książki uhonorowanej Nagrodą Żółtej Ciżemki oraz nominowanej do nagrody Książka Roku Polskiej Sekcji IBBY. Miłośniczka Młodej Polski i brudzących się w muzeum dzieci. W dzieciństwie urządzała bazy na drzewach i przesiadywała w nich całe dnie. Żałuje, że dziś nie może.

Jagoda Gumińska-Oleksy – absolwentka Wydziału Sztuki na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. W Dziale Edukacji MNK współtworzy program dla dzieci i rodzin. Współpracuje z Uniwersytetem Dzieci. Autorka książki „Opowieści przedmiotów, czyli bajki podsłuchane w muzeum”. Wierzy w bajki, lubi opowiadać i uwielbia podsłuchiwać, o czym mówią dzieci, kiedy rysują. Ma nadzieję, że kiedyś uda jej się wejść do wnętrz ulubionych obrazów. W dzieciństwie nie lubiła szkoły, kochała lato, młody bób i czereśnie. Do dziś nie bierze urlopu, tylko jedzie na wakacje.

 

 

 

 

Koordynacja cyklu:

Marta Wojtyś-Kipiel (mwojtys@mnk.pl)

Izabela Stawarz (istawarz@mnk.pl)

 


 REGULAMIN

Słowa kluczowe: szkoła interpretacji, edukacja
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję