Podnoszenie kompetencji kadry edukacji dorosłych MNK
Projekt współfinansowany w ramach programu Unii Europejskiej "Erasmus+"
Akcja 1. Mobilność edukacyjna
Mobilność kadry edukacji dorosłych
Projekt "Strategie dla przyszłości – podnoszenie kompetencji kadry edukacji dorosłych Muzeum Narodowego w Krakowie" był pierwszym projektem mobilności realizowanym przez Muzeum Narodowe w Krakowie w ramach programu Erasmus+.
Projekt był realizowany przez okres 16 miesięcy, w terminie: 15.06.2016 - 14.10.2017.
W ramach projektu udało się zrealizować łącznie 14 mobilności, w których wzięło udział 12 pracowników MNK, z czego najliczniejszą grupę uczestników stanowiły osoby pracujące w nowo utworzonym Pionie Strategii, Rozwoju i Komunikacji - są to pracownicy m.in. Działu Edukacji, Nowych Mediów czy Promocji. Ponadto, w projekcie uczestniczyli także przedstawiciele kadry zarządzającej Muzeum.
W czasie trwania projektu zostały zrealizowane dwa typy mobilności: job shadowing – poznawanie pracy na danym stanowisku poprzez obserwację (8 mobilności) oraz udział w kursach/szkoleniach (6 mobilności).
Partnerami przedsięwzięcia były renomowane europejskie instytucje kultury:
- Palais des Beaux-Arts – BOZAR, Belgia,
- Stichting Het Rijksmuseum, Holandia,
- The Drents Museum, Holandia.
Ponadto, współpracowaliśmy z doświadczoną instytucją z Portugalii (Centro Europeu de Línguas, Lda.) oraz organizatorami kursów z Niemiec (Interpret Europe - European Association for Heritage Interpretation e.V.), Słowacji (Slovak Fundraising Centre) i Portugalii (Agrupamento de Escolas Emidio Navarro).
Cele projektu
Wśród najważniejszych celów projektu należy wskazać:
- nawiązanie współpracy z europejskimi instytucjami partnerskimi, oferującymi różne możliwości zdobywania nowych umiejętności i kształcenia, niemożliwych do uzyskania w instytucjach rodzimych i dalszy ich rozwój poprzez udoskonalanie form pracy i zaadaptowanie ich na gruncie krajowym; kontakty zawarte w czasie staży mają szansę zaowocować wspólnymi przedsięwzięciami, tworząc wartość dodaną projektu;
- wspieranie tworzenia międzynarodowych sieci instytucji, mających stanowić wielopoziomową infrastrukturę udostępniania wiedzy, umiejętności i doświadczeń nabytych w wyniku odbytego stażu, gdzie ważnym aspektem są nowoczesne technologie. W MNK planujemy wprowadzenie e-usług, głównie w zakresie edukacji muzealnej - korzystając z najlepszych wzorców;
- wykorzystywanie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji nabytych w nowym środowisku zawodowym, umożliwiające pracownikom dalszy rozwój osobisty;
- wzrost poziomu mobilności uczestników stażów;
- podniesienie umiejętności posługiwania się przez uczestników stażów językiem obcym w mowie i piśmie, poprzez bezpośredni kontakt z "językiem żywym". Obecnie językiem dominującym we współpracy międzynarodowej muzeów jest język angielski. Staże odbywane w Holandii, Portugalii czy Belgii, stanowić będą bodziec do nauki również języków narodowych tych krajów.
Wiedza zdobyta dzięki zagranicznym praktykom pozwoli na wprowadzenie do Muzeum rozwiązań organizacyjnych opartych o najlepsze wzory muzealnictwa europejskiego, co przyczyni się do poprawy oferty kulturowej zwłaszcza edukacyjnej Muzeum, systemu zarządzania procesami muzealnymi, a pozyskane kontakty zaowocują wieloma międzynarodowymi projektami w przyszłości. Udział w stażach stanowi też doskonałą szansę rozwoju osobistego poszczególnych pracowników oraz poprawy ich kompetencji językowych, międzykulturowych i interpersonalnych.
Efekty kształcenia/Rezultaty
Każdy z pracowników biorących udział w projekcie uczestniczył w stażu lub szkoleniu dostosowanym do jego specyficznych potrzeb zawodowych, związanych z zakresem wykonywanych obowiązków. Pozwoliło to na nabycie nowych specjalistycznych kompetencji a także rozwinięcie już posiadanych umiejętności w następujących dziedzinach, m.in.:
- poznanie nowych metod edukacji muzealnej;
- podniesienie umiejętności dotyczących przygotowywania oferty muzealnej dla osób defaworyzowanych (np. stażyści mieli możliwość porównania zasad dotyczących udostępniania i dostosowania przestrzeni zabytkowej (rezydencji historycznych) do potrzeb osób niepełnosprawnych;
- usprawnienie strategii zarządzania zasobami ludzkimi oraz wdrożenie odpowiednich narzędzi związanych z utrzymywaniem i rozwijaniem kompetencji pracowników;
- nabycie wiedzy o sposobach implementacji nowych rozwiązań i efektywne zarządzanie procesami;
- podniesienie poziomu wiedzy dotyczącej organizacji wystaw i eventów kulturalnych w kontekście ich aspektów edukacyjnych;
- poznanie nowych rozwiązań TIK, które znajdują zastosowanie w pracy muzealnej (m.in. zasady tworzenia programów edukacyjnych, wykorzystanie technik multimedialnych w kontaktach z odbiorcą, digitalizacja);
- wzrost kompetencji związanych z kreatywnością, komunikatywnością oraz budowaniem relacji w środowisku międzynarodowym;
- podniesienie kompetencji językowych (język angielski, portugalski);
- poznanie nowych źródeł finansowania projektów edukacyjnych i kulturalnych, planowania i zarządzania projektami i wymiany doświadczeń na tej płaszczyźnie;
- umiejętności współpracy międzynarodowej, budowania partnerstw krajowych i zagranicznych
- podniesienie poziomu wiedzy z zakresu kultury i życia codziennego krajów, w których odbyły się staże.
Wśród długofalowych korzyści dla rozwoju instytucji, których realizacji ma służyć przedmiotowy projekt za najważniejsze uznano:
- Opracowanie i wdrożenie nowej, interdyscyplinarnej oferty edukacyjnej;
- Wzmocnienie marki Muzeum Narodowego w Krakowie w europejskiej sieci muzeów;
- Przygotowanie oferty dla rozwijającego się społeczeństwa cyfrowego;
- Reorganizacja systemu podnoszenia kwalifikacji zasobów osobowych Muzeum;
- Podnoszenie jakości pracy instytucji.
Fotorelacje z wyjazdów można śledzić na blogu Muzeum w drodze
Job-shadowing w holenderskim The Drents Museum - Anna Kubaty-Kasprzyk
Muzea Lizbony – zachwyty, zadziwienia, zaskoczenia - Łukasz Gaweł, Paweł Orkisz
Staż w Museu de São Roque - Anna Walczyk
Edukacja przez nieedukowanie – interpretacja dziedzictwa jako pomoc w edukacji muzealnej - Filip Skowron
Kurs interpretacji dziedzictwa - Katarzyna Maziarz
Czego można nauczyć się w Muzeum Wody, czyli miesiąc w lizbońskich muzeach - Katarzyna Mrugała
"Leaders of Tomorrow" - Katarzyna Szczygieł
Muzea w erze cyfrowej - Rijksmuseum w Amsterdamie - Lidia Kozieł-Siudut
Job-shadowing w Palais des Beaux-Arts - Marta Bosak
Przywódcą być – "Leaders of Tomorrow" - Paweł Martosz
Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Projekt lub publikacja odzwierciedla jedynie stanowisko jej autorów i Komisja Europejska oraz Narodowa Agencja Programu Erasmus+ nie ponoszą odpowiedzialności za jej zawartość merytoryczną.