Dobre praktyki
Cykliczny program edukacyjny będący efektem wieloletniej współpracy między Instytutem Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego i Sekcją Edukacji Muzeum Narodowego w Krakowie.
Program, stanowiący cześć autorskiego projektu metodyczno-badawczego "Edukacja muzealna w Krakowie" prowadzonego przez dr Renatę Pater (Instytut Pedagogiki UJ), w Muzeum realizowany jest we współpracy z Anną Grzelak i Jagodą Gumińską (Sekcja Edukacji MNK). Program angażuje studentów trzeciego roku Instytutu Pedagogiki UJ (specjalność: Animacja Społeczno-Kulturowa), odbywających praktyki w ramach zajęć dydaktycznych do modułu "Edukacja muzealna" oraz zaproszonych do projektu nauczycieli szkół podstawowych i przedszkoli z Krakowa i okolic.
Efektem kilkumiesięcznej współpracy między szkołą (nauczycielami i uczniami), uniwersytetem (wykładowcą i studentami) i muzeum (edukatorami muzealnymi) są zajęcia edukacyjne opracowane z uwzględnieniem możliwości i potrzeb wszystkich zaangażowanych stron. Autorskie warsztaty muzealne prowadzone przez studentów odbywają w przestrzeniach wystaw Muzeum, pod okiem doświadczonych edukatorów muzealnych. W trakcie pracy nad scenariuszami studenci poznają zbiory i kolekcje muzealne, specyfikę pracy z odbiorcą w muzeum, jak również oczekiwania zaangażowanych w projekt nauczycieli oraz możliwości percepcyjne uczniów.
- Realizowana w ramach współpracy międzyinstytucjonalnej edukacja muzealna jest nowatorskim sposobem łączenia teorii z praktyką oraz prowadzenia równocześnie badań w działaniu. Korzyści płynące z tak podjętej współpracy są wymierne dla wszystkich zaangażowanych stron. Obserwuję wzrost zainteresowania edukacją muzealną, w ten sposób prowadzoną. Przekonują o tym pozytywne wypowiedzi płynące od uczniów, nauczycieli i studentów, ich zaangażowanie, zdobyta wiedza i doświadczenia. Potwierdza to tezę, że współczesne muzeum może być i jest interesującym i atrakcyjnym miejscem edukacji, odkrywania świata, drugiego człowieka, sztuki i kultury. Żywię nadzieję, że projekt ten przyczyni się do zainicjowania systemowych zmian w edukacji kulturalnej – muzealnej dzieci i młodzieży jak również dorosłych - mówi koordynator projektu, dr Renaty Pater.
W 2014 roku, czyli tegorocznej edycji, w programie wzięli udział uczniowie Szkoły Podstawowej w Bibicach , Szkoły Podstawowej nr 153 w Krakowie, Specjalnej Szkoły Podstawowej nr 44 w Krakowie oraz Gimnazjum w Bibicach. Zajęcia muzealne odbywały się w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach oraz w Domu Jana Matejki.
Koordynacja i autorka projektu: dr Renata Pater (Instytut Pedagogiki UJ)
Koordynacja i współpraca: Anna Grzelak, Jagoda Gumińska (Sekcja Edukacji MNK)
Kiedy dowiedziałam się, że muszę uzupełnić aż dziewięć przedmiotów z poprzedniego roku, nie byłam zadowolona, jednak patrząc z perspektywy czasu, większość tych zajęć okazała się interesująca i rozwojowa. Jednym z takich przedmiotów była właśnie pedagogika muzealna, a jej idealnym dopełnieniem - metodyka zajęć edukacyjno-muzealnych, ponieważ umożliwiła zastosowanie naszej wiedzy w praktyce, poza tym kontakt z drugim człowiekiem, zwłaszcza z dzieckiem często motywuje i inspiruje podwójnie.
Katarzyna Dudek III rok Animacji Społeczno-Kulturowej, Instytut Pedagogiki UJ
Efektem kilkumiesięcznej współpracy między szkołą (nauczycielami i uczniami), uniwersytetem (wykładowcą i studentami) i muzeum (edukatorami muzealnymi) są zajęcia edukacyjne opracowane z uwzględnieniem możliwości i potrzeb wszystkich zaangażowanych stron. Autorskie warsztaty muzealne prowadzone przez studentów odbywają w przestrzeniach wystaw Muzeum, pod okiem doświadczonych edukatorów muzealnych. W trakcie pracy nad scenariuszami studenci poznają zbiory i kolekcje muzealne, specyfikę pracy z odbiorcą w muzeum, jak również oczekiwania zaangażowanych w projekt nauczycieli oraz możliwości percepcyjne uczniów.
- Realizowana w ramach współpracy międzyinstytucjonalnej edukacja muzealna jest nowatorskim sposobem łączenia teorii z praktyką oraz prowadzenia równocześnie badań w działaniu. Korzyści płynące z tak podjętej współpracy są wymierne dla wszystkich zaangażowanych stron. Obserwuję wzrost zainteresowania edukacją muzealną, w ten sposób prowadzoną. Przekonują o tym pozytywne wypowiedzi płynące od uczniów, nauczycieli i studentów, ich zaangażowanie, zdobyta wiedza i doświadczenia. Potwierdza to tezę, że współczesne muzeum może być i jest interesującym i atrakcyjnym miejscem edukacji, odkrywania świata, drugiego człowieka, sztuki i kultury. Żywię nadzieję, że projekt ten przyczyni się do zainicjowania systemowych zmian w edukacji kulturalnej – muzealnej dzieci i młodzieży jak również dorosłych - mówi koordynator projektu, dr Renaty Pater.
W 2014 roku, czyli tegorocznej edycji, w programie wzięli udział uczniowie Szkoły Podstawowej w Bibicach , Szkoły Podstawowej nr 153 w Krakowie, Specjalnej Szkoły Podstawowej nr 44 w Krakowie oraz Gimnazjum w Bibicach. Zajęcia muzealne odbywały się w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach oraz w Domu Jana Matejki.
Koordynacja i autorka projektu: dr Renata Pater (Instytut Pedagogiki UJ)
Koordynacja i współpraca: Anna Grzelak, Jagoda Gumińska (Sekcja Edukacji MNK)
Kiedy dowiedziałam się, że muszę uzupełnić aż dziewięć przedmiotów z poprzedniego roku, nie byłam zadowolona, jednak patrząc z perspektywy czasu, większość tych zajęć okazała się interesująca i rozwojowa. Jednym z takich przedmiotów była właśnie pedagogika muzealna, a jej idealnym dopełnieniem - metodyka zajęć edukacyjno-muzealnych, ponieważ umożliwiła zastosowanie naszej wiedzy w praktyce, poza tym kontakt z drugim człowiekiem, zwłaszcza z dzieckiem często motywuje i inspiruje podwójnie.
Katarzyna Dudek III rok Animacji Społeczno-Kulturowej, Instytut Pedagogiki UJ