Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar

Potęga gór

  • W połowie XIX wieku na artystyczno-towarzyskiej mapie pojawiło się nowe miejsce - Zakopane. Było ono nie tylko miejscem wakacyjnym, ale przede wszystkim modnym kurortem, w którym - pod pretekstem leczenia gruźlicy - spotykał się cały parnas artystyczno-intelektualny. Moda ta trwa nieprzerwanie, a Zakopane z czasem staje się, jak to opisywał Stanisław Ignacy Witkiewicz prawdziwym rajem, straszliwą oranżerią (...) generalną wytwórnią specyficznego, zresztą czysto polskiego narkotyku, zakopianiny.

    Lista przyjezdnych jest ogromna, a z roku na rok coraz więcej artystów pojawia się w Zakopanem - na dłużej lub krócej, inni na stałe. To stałe było ogromnie niestałe - zauważał Rafał Malczewski.

    Efektem tej mody stała się między innymi swoista epopeja tatrzańska malowana przez artystów kolejnych pokoleń, w której podtekście znalazła się zarówno fascynacja potęgą gór, ale również idea, tak ważnej wówczas wolności ukrytej (śpiącej) w skałach.

    Prezentujemy motywy tatrzańskie ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie. 

    Opracowanie: Urszula Kozakowska-Zaucha - historyk sztuki, kierownik Działu Nowoczesnego Polskiego Malarstwa i Rzeźby MNK.

  • Jan Nepomucen Głowacki, Morskie Oko w Tatrach, 1837

    Jan Nepomucen Głowacki, Morskie Oko w Tatrach, 1837

  • Alfred Schouppé, W Dolinie Strążyskiej - rysunek w albumie

    Alfred Schouppé, W Dolinie Strążyskiej - rysunek w albumie "Krajobrazy polskie Alfreda Schouppego", 1860

  • Aleksander Kotsis, Wycieczka w Tatry, 1873

    Aleksander Kotsis, Wycieczka w Tatry, 1873

  • Walery Eljasz-Radzikowski, Przewodnik i turyści w Tatrach, 1878

    Walery Eljasz-Radzikowski, Przewodnik i turyści w Tatrach, 1878

  • Walery Eljasz-Radzikowski, Dolina Kościeliska – rysunek z

    Walery Eljasz-Radzikowski, Dolina Kościeliska – rysunek z "Raptularza tatrzańskiego Walerego Eljasza z 10 lat od r. 1883 do 1893 włącznie", 1883

  • Wojciech Gerson, Dolina Bramki w Tatrach, 1890

    Wojciech Gerson, Dolina Bramki w Tatrach, 1890

  • Aleksander Mroczkowski, Morskie Oko, 1891

    Aleksander Mroczkowski, Morskie Oko, 1891

  • Aleksander Mroczkowski, Dolina Małej Łąki, ok. 1892

    Aleksander Mroczkowski, Dolina Małej Łąki, ok. 1892

  • Wojciech Gerson, Pejzaż z Podhala, 1892

    Wojciech Gerson, Pejzaż z Podhala, 1892

  • Stanisław Witkiewicz, Potok w lesie, ok. 1894

    Stanisław Witkiewicz, Potok w lesie, ok. 1894

  • Stanisław Janowski, Ludwig Boller, Panorama Tatr (fragment), 1894

    Stanisław Janowski, Ludwig Boller, Panorama Tatr (fragment), 1894

  • Stanisław Witkiewicz, Źródło, 1896

    Stanisław Witkiewicz, Źródło, 1896

  • Aleksander Mroczkowski, Widok z Wołoszyna na Hawrań i Murań, 1899

    Aleksander Mroczkowski, Widok z Wołoszyna na Hawrań i Murań, 1899

  • Jan Stanisławski, Widok na Osobitę, 1901

    Jan Stanisławski, Widok na Osobitę, 1901

  • Leon Wyczółkowski, U Wrót Chałubińskiego, 1905

    Leon Wyczółkowski, U Wrót Chałubińskiego, 1905

  • Leon Wyczółkowski, Morskie Oko we mgle, 1911

    Leon Wyczółkowski, Morskie Oko we mgle, 1911

  • Leon Wyczółkowski, Ranek nad Morskim Okiem w Tatrach, 1920

    Leon Wyczółkowski, Ranek nad Morskim Okiem w Tatrach, 1920

  • Władysław Skoczylas, Giewont, plansza z

    Władysław Skoczylas, Giewont, plansza z "Teki Podhalańskiej", 1921

  • Rafał Malczewski, Krajobraz tatrzański – staw, ok. 1928

    Rafał Malczewski, Krajobraz tatrzański – staw, ok. 1928

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję