Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar

ONNA piękna i modna

  • WIZERUNEK I AKCESORIA JAPOŃSKIEJ KOBIETY OKRESU EDO (1603-1868) Pragnienie bycia piękną towarzyszy niemal każdej kobiecie bez względu na czas i miejsce. W okresie Edo (1603-1868) drzeworyt stał się tym medium, które ukazywało obowiązujące trendy w odniesieniu do ubiorów, fryzur i makijażu. Na jednym z drzeworytów Torii Kiyonagi kurtyzana Utagawa Yotsumeya z dwiema kamuro z wdziękiem prezentują najnowsze desenie kimon ubierane w pierwszych dniach Nowego Roku. A co ciekawe cała seria grafik, którą współtworzył z artystą o imieniu Isoda Koryūsai powstała na zlecenie magazynów promujących modne ubiory dla kobiet.

    Krój kimon dodawał gracji i elegancji. Desenie i kolory szat oraz pasów obi, harmonizowały z porami roku, okazją i wiekiem kobiet. Natomiast długość rękawa niosła informację o stanie cywilnym. Kobiety niezamężne nosiły furisode - kimona o szerokich i długich rękawach. Po zamążpójściu zamieniały je na tomesode o krótszych i węższych rękawach. Do stroju bardzo starannie dobierały ozdoby do włosów kanzashi. Ich kształty i design rozwinęły się zwłaszcza w okresie Edo (1603-1868) kiedy fryzury stały się bardziej okazałe, upinane w rozmaite koki. Najpopularniejsze z nich były grzebienie kushi oraz szpile kōgai wykonane z szylkretu lub drewna krytego laką, z dekoracją prószoną złotem. O pięknie danej kobiety stanowiła również umalowana twarz. Na pełen makijaż składały się pudrowane na śnieżnobiały kolor twarz, kark i dekolt, czerwone usta malowanie szminką beni oraz czernione zęby. Wyrazem dojrzałości było golenie naturalnych brwi i ręczne malowanie nowych powyżej łuku brwiowego.

    Nieodzownymi akcesoriami japońskich piękności były toaletki kyōdai i i zwierciadła z brązu o srebrzonych i polerowanych powierzchniach.

    Tekst i wybór dzieł: Beata Pacana - historyk sztuki, kustosz, kierownik Działu Sztuki Dalekiego Wschodu MNK, kuratorka wystawy "ONNA - piękno, siła, ekstaza"

    Zobacz także:

    Wizerunki kobiet w japońskim malarstwie i drzeworycie
    Kobiety z japońskich wachlarzy

    Opracowanie: Joanna Zawierucha-Gomułka - redaktor w Sekcji Nowe Media

  • Kitagawa Utamaro (1753-1806), Kurtyzana Hanazuma z domu uciech Hyōgoya i towarzyszka z zajączkiem

    Kitagawa Utamaro (1753-1806), Kurtyzana Hanazuma z domu uciech Hyōgoya i towarzyszka z zajączkiem z serii: Śnieg, księżyc i kwiaty zielonych domów
    1793
    drzeworyt barwny na papierze
    własność: MNK

  • Torii Kiyonaga (1752-1815), Oiran Utagawa z domu Yatsumeya w asyście dwóch kobiet i młodych kamuro Utano i Utaki

    Torii Kiyonaga (1752-1815), Oiran Utagawa z domu Yatsumeya w asyście dwóch kobiet i młodych kamuro Utano i Utaki z serii: Noworoczne fasony świeże jak młode pędy
    1783
    drzeworyt barwny na papierze
    własność: MNK

  • Para sandałów geta

    Para sandałów geta koniec  XIX w.
    laka na drewnie, łyko bambusowe, jedwab
    własność: MNK

  • Pas obi z motywem ptaków hōō i gałązek paulowni

    Pas obi z motywem ptaków hōō i gałązek paulowni 2. poł. XIX w.
    jedwab
    własność: MNK

  • Kimono typu uchikake

    Kimono typu uchikake 2. poł. XIX w.
    jedwab
    własność: MNK

  • Kitagawa Utamaro (1753-1806), Piękna Yosooi z domu uciech Matsubaya

    Kitagawa Utamaro (1753-1806), Piękna Yosooi z domu uciech Matsubaya z serii: Sześciu nieśmiertelnych poetów
    ok. 1801-1802
    drzeworyt barwny na papierze
    własność: MNK

  • Keisai Eisen (1790-1848), Kurtyzana Hosan z domu uciech Okamotoya

    Keisai Eisen (1790-1848), Kurtyzana Hosan z domu uciech Okamotoya z serii: Kobiety z siedmiu znanych domów w Shin Yoshiwarze
    ok. 1830
    drzeworyt barwny na papierze
    własność: MNK

  • Grzebień ozdobny kushi z motywem pejzażu z żurawiami

    Grzebień ozdobny kushi z motywem pejzażu z żurawiami 2. poł. XIX w.
    laka na drewnie
    własność: MNK

  • Grzebień ozdobny kushi z motywem kwitnącej śliwy i bambusa

    Grzebień ozdobny kushi z motywem kwitnącej śliwy i bambusa 2. poł. XIX w.
    laka na szylkrecie
    własność: MNK

  • Szpila ozdobna kōgai z motywem polnych kwiatów

    Szpila ozdobna kōgai z motywem polnych kwiatów XIX w.
    laka na drewnie
    własność: MNK

  • Grzebień ozdobny kushi z motywem kwiatów piwonii

    Grzebień ozdobny kushi z motywem kwiatów piwonii 2. poł. XIX w.
    laka na drewnie
    własność: MNK

  • Katsukawa Shunzan (tw. ok. 1782-1798), Toaleta księżniczki

    Katsukawa Shunzan (tw. ok. 1782-1798), Toaleta księżniczki ok. 1781-1789
    drzeworyt barwny na papierze
    własność: MNK

  • Utagawa Kunisada (1786-1864), Kobieta z lustrem malująca brwi

    Utagawa Kunisada (1786-1864), Kobieta z lustrem malująca brwi z serii: Trzydzieści dwa współczesne znaki
    ok. 1820
    drzeworyt barwny na papierze
    własność: MNK

  • Toaletka kyōdai z motywem pnącza powojnika

    Toaletka kyōdai z motywem pnącza powojnika XIX w.
    laka na drewnie, blacha miedziana, złocenie
    własność: MNK

  • Zwierciadło z herbem Tokugawa

    Zwierciadło z herbem Tokugawa 2.poł. XIX w.
    odlew w brązie, srebro, łyko bambusowe
    własność: MNK

  • Kitagawa Utamaro (1753-1806), Kurtyzana Hanazuma z domu uciech Hyōgoya i towarzyszka z zajączkiem

    Kitagawa Utamaro (1753-1806), Kurtyzana Hanazuma z domu uciech Hyōgoya i towarzyszka z zajączkiem z serii: Śnieg, księżyc i kwiaty zielonych domów
    1793
    drzeworyt barwny na papierze
    własność: MNK

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję