Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar

Kolekcja ubiorów chińskich epoki Qing

  • Epokę Qing (1644-1911) charakteryzowało niezwykłe bogactwo i różnorodność typów szat. Prezentowane ubiory obejmujące szaty męskie, jak i kobiece oraz akcesoria stroju dziecięcego znakomicie odzwierciedlają tę rozmaitość. Wraz z objęciem władzy przez dynastię mandżurską w Chinach w 1644 roku pojawił nowy typ ubioru. Przede wszystkim zmienił się krój szat oficjalnych i półoficjalnych, które nosili zarówno Mandżurowie, jak rodowici Chińczycy Han. Wprowadzono typ szat, których elementy nawiązywały do tradycji mandżurskiej. Szaty zapinano wzdłuż prawej strony ciała. Posiadały one dodatkowo rozcięcia w dolnej części – cztery przysługiwały Mandżurom, natomiast Hanowie mieli prawo do dwóch rozcięć w dolnej części szaty smoczej. Zasadniczo zmienił się kształt rękawów – dotychczasowe długie i szerokie zastąpiono wąskimi. Zyskały one również bardzo charakterystyczny podział na trzy części, z których górna została zintegrowana z korpusem szaty. Część środkową stanowiło przedramię w kolorze ciemnogranatowym. Z kolei zakończenie stanowił mankiet w kształcie końskiego kopyta matixiu, który zachodził na dłoń. Mandżurowie jako lud wędrowny, koczowniczy nosili szaty o kroju odpowiednim do jazdy konnej. Mankiet matixiu miał osłaniać dłoń, natomiast rozcięcia u dołu szaty z przodu, z tyłu oraz po bokach ułatwiały dosiadanie konia.

    Kompletny strój składał się ponadto z płaszcza bufu z emblematem buzi, kołnierza piling, nakrycia głowy z klejnotem ji guan, naszyjnika chao zhu, pasa jiao dai oraz butów z wysokimi cholewkami.

    Szaty kobiet mandżurskich różniły się od ubioru kobiet narodowości Han. Warto zwrócić w tym miejscu uwagę na fakt, że w stroju damskim obie nacje zapożyczały od siebie wzajemnie pewne elementy. Dobrym przykładem są szerokie rękawy szat, charakterystyczne dla strojów kobiet Han, a zaadaptowane przez Mandżurki do nieformalnego strojucodziennego. Zasadnicza różnica polegała jednak na długości szaty i szerokości rękawa. Mandżurki nosiły długie stroje o wąskich rękawach, natomiast kobiety Han ubierały krótkie kaftany o szerokich rękawach oraz spódnice.

    Należy w tym miejscu zaznaczyć, że tradycja krępowania stóp dotyczyła tylko kobiet narodowości Han. Powodowało to konieczność szycia dla nich specjalnych bucików.

    Opracowanie: Beata Pacana – adiunkt, kierownik Działu Sztuki Dalekiego Wschodu MNK.

    Zapraszamy na wystawę "W przestrzeni Smoka. Sztuka chińska ze zbiorów MNK", prezentowaną od 20 lutego do 5 lipca 2015 r. w Gmachu Głównym MNK (I piętro, sala wystaw zmiennych).

  • Szata męska półoficjalna longpao z motywem ośmiu pięciopalczastych smoków

    Szata męska półoficjalna longpao z motywem ośmiu pięciopalczastych smoków Epoka Qing, XIX w.
    Jedwab, złota nić, broszowanie.
    Męska szata, tzw. smocza, jest częścią tradycyjnego stroju półoficjalnego jifu, utrzymanego w stylu mandżurskim. Noszenie takiego ubioru przysługiwało cesarzowi, jego najbliższej rodzinie oraz przedstawicielom klasy urzędniczej. Członkowie administracji cesarskiej, zwani przez Europejczyków mandarynami, nosili szaty w kolorze ciemnoniebieskim.

  • Szata męska półoficjalna longpao z motywem ośmiu pięciopalczastych smoków (fragment)

    Szata męska półoficjalna longpao z motywem ośmiu pięciopalczastych smoków (fragment)

  • Leon Wyczółkowski, Portret Feliksa Jasieńskiego w błękitnym kaftanie, własność: MNK

    Leon Wyczółkowski, Portret Feliksa Jasieńskiego w błękitnym kaftanie, własność: MNK Longpao ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie należało do wybitnego kolekcjonera, Feliksa "Mangghi" Jasieńskiego, który w tej właśnie szacie został sportretowany przez Leona Wyczółkowskiego. Więcej na temat dzieła w nowym katalogu zbiorów MNK.

  • Szata męska longpao

    Szata męska longpao Epoka Qing, XIX/XX w.

  • Emblemat dostojnika cesarskiego buzi z wizerunkiem smoka long

    Emblemat dostojnika cesarskiego buzi z wizerunkiem smoka long Epoka Qing, 2 poł. XIX w.

  • Emblemat mandaryński buzi urzędnika cywilnego z wizerunkiem żurawia

    Emblemat mandaryński buzi urzędnika cywilnego z wizerunkiem żurawia Epoka Qing, 2 poł. XIX w.
    Emblematy z wizerunkiem żurawia przysługiwały urzędnikom cywilnym, którzy zdając wielostopniowe egzaminy, osiągnęli najwyższą rangę. Szczególną uwagę warto zwrócić na wyjątkowo cenne tło tego emblematu. Jego zielona powierzchnia, połyskująca metalicznym baskiem, została utkana z pawich piór.

  • Emblemat mandaryński buzi urzędnika cywilnego z wizerunkiem dzikiej gęsi

    Emblemat mandaryński buzi urzędnika cywilnego z wizerunkiem dzikiej gęsi Epoka Qing, 1 poł. XIX w.
    Jedwab, złota nić, haft.
    Ten cenny emblemat należący do urzędnika cywilnego czwartej rangi, pochodzący ze schyłkowego okresu panowania dynastii mandżurskiej, został ozdobiony licznymi symbolami szczęścia i długowieczności. Został on wykonany w technice haftu kładzionego metalową nicią o jedwabnym rdzeniu. Technika ta, pochodząca z czasów starożytnych, polegała na kształtowaniu wzoru z połączonych złotych sznureczków, przymocowywanych do tkaniny jedwabną przędzą.

  • Kostium teatralny

    Kostium teatralny Epoka Qing, XIX/XX w.

  • Szata kobieca, ślubna mangao

    Szata kobieca, ślubna mangao Epoka Qing, 2 poł. XIX w.
    Prezentowany typ szaty, zakładany z okazji ślubu oraz oficjalnych ceremonii, przysługiwał żonie chińskiego urzędnika, który posiadał odpowiednią rangę. Jej czerwony kolor symbolizuje pomyślność, podobnie jak liczne nietoperze i symbole taoistyczne.

  • Szata kobieca magua

    Szata kobieca magua Epoka Qing, XIX w.
    Głównym motywem stroju jest osiem medalionów z haftowanymi scenami dworskimi w pejzażu. Wśród przedstawień obserwujemy m.in. grę na lutni sanxian wędkowanie, zabawę latawcem, układanie wierszy. Uwagę zwraca dekoracyjny kołnierz yunjian w kształcie stylizowanych obłoków.

  • Szata kobieca magua (fragment)

    Szata kobieca magua (fragment)

  • Kamizelka kobieca majia

    Kamizelka kobieca majia Epoka Qing, XIX w.

  • Szata kobieca ao

    Szata kobieca ao Epoka Qing,
    2. poł. XIX w.
    Kobiecą, codzienną szatę zdobi motyw Czterech Szlachetnych – roślin symbolizujących pory roku. Na dwubarwnym, niebiesko-różowym, adamaszku widać gałązki kwitnącej śliwy, która odnosi się do wiosny, kwiaty storczyka symbolizujące lato, chryzantemę – kwiat jesieni oraz bambus reprezentujący zimę. Peonia, która pojawia się w tym zestawie, jest uznawana w Chinach za królową kwiatów i odnosi się do kobiecego piękna.

  • Szata kobieca changyi

    Szata kobieca changyi Epoka Qing, 1 poł. XIX w.
    Jedwab, guzy miedziane, złocone, haft, aplikacja.
    Głównym motywem dekoracyjnym tej szaty są kwiaty storczyka i motyle. Chińczycy cenili kwiaty storczyka za ich subtelny zapach i elegancję. Łączyli je z takimi pojęciami, jak miłość, piękno i płodność oraz cechami cnoty i moralnej doskonałości. Motyw stu motyli, symbolizujący sto błogosławieństw, był ulubionym wzorem szat ostatniej cesarzowej Cixi (1834–1908).

  • Szata kobieca changyi

    Szata kobieca changyi Epoka Qing, XIX/XX w.

  • Szata kobieca ao

    Szata kobieca ao Epoka Qing, pocz. XX w.

  • Szata kobieca ao (fragment)

    Szata kobieca ao (fragment)

  • Spódnica qun

    Spódnica qun Epoka Qing, XIX w.
    W kolekcji MNK znajduje się spódnica wykonana z jedwabnej gazy, tkanej we wzór swastyk i piwonii. Dekorują ją czarne lamówki i hafty w odcieniach koloru niebieskiego sanlan z motywami storczyków, motyli i nietoperzy. Na przednim i tylnym panelu spódnicy umieszczono haftowany pejzaż wodny z parą kaczek mandarynek wśród lotosów, piwonii i owoców granatu.

  • Spódnica qun

    Spódnica qun Epoka Qing, XIX w.
    W kolekcji MNK znajduje się spódnica wykonana z jedwabnej gazy, tkanej we wzór swastyk i piwonii. Dekorują ją czarne lamówki i hafty w odcieniach koloru niebieskiego sanlan z motywami storczyków, motyli i nietoperzy. Na przednim i tylnym panelu spódnicy umieszczono haftowany pejzaż wodny z parą kaczek mandarynek wśród lotosów, piwonii i owoców granatu.

  • Szata kobieca waitao

    Szata kobieca waitao Epoka Qing, XIX/XX w.

  • Spódnica qun

    Spódnica qun

    Epoka Qing, XIX w.
    Jedwab, złota nić, haft

  • Spódnica qun (fragment)

    Spódnica qun (fragment) Epoka Qing, XIX w.
    Jedwab, złota nić, haft

  • Para butów dziecięcych

    Para butów dziecięcych Epoka Qing, XIX w.
    Jedwab, bawełna, złota nić, skóra, szkło, haft, aplikacja
    W Chinach buty dziecięce były ozdabiane dobrowróżebnymi wizerunkami tygrysów czy lwów (shizi), które miały chronić przed złymi demonami. Wyraźnie zaznaczano zwłaszcza oczy i uszy – te części ciała, dzięki którym zwierzęta rozpoznawały niebezpieczne moce. Podobnymi motywami ozdabiano również nakrycia głów i całe szaty dziecięce, zwłaszcza w okresie Nowego Roku lub innych ważnych świąt.

  • But na wysokiej podeszwie

    But na wysokiej podeszwie Epoka Qing, XIX w.

  • Medalion z szaty urodzinowej

    Medalion z szaty urodzinowej Epoka Qing, kon. XIX w.
    Jedwab, technika kesi
    Wizerunek żurawia z gałązką brzoskwini oraz symbole taoistyczne to popularne symbole długowieczności i pomyślności. Stroje zdobione takimi motywami zakładano z okazji obchodzenia rocznicy urodzin.

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję