Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar

Artystyczny język Zofii Stryjeńskiej

  • Prezentujemy wybrane prace Zofii Stryjeńskiej ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie. Praktykowana od najmłodszych lat przez artystkę technika malowania farbą wodną (gwaszem, akwarelą) na papierze, została przez nią doprowadzona do perfekcji w latach dwudziestych. Z tego najlepszego malarsko okresu jej twórczości pochodzi cykl "Siedem Sakramentów" namalowany w 1922 roku. Od tamtego czasu był on własnością rodzinny artystki. Sławę przyniosło tym dziełom dopiero nagrodzenie ich srebrnym medalem na wystawie Sztuki Religijnej w Padwie w 1931 roku. Cykl był później wielokrotnie wystawiany i stał się obok "Paschy" (1917 - 1918, Muzeum Narodowe w Warszawie) najbardziej znanym cyklem religijnym artystki. Losy cyklu po II wojnie światowej są nieznane. Jednak pojedyncze obrazy zaczęły pojawiać się na rynku antykwarycznym. Muzeum Narodowemu w Krakowie udało się zakupić do swoich zbiorów trzy kompozycje przedstawiające "Chrzest", "Spowiedź" i "Wiatyk" czyli ostatnie namaszczenie.

    Pozostałe obrazy prezentowane w tej galerii pochodzą z lat trzydziestych i stanowią bardzo dobre przykłady malarstwa artystki z tego czasu. Obraz "Aniołowie u Piasta" to jedna z największych kompozycji Stryjeńskiej powstałych na papierze w tych latach. Został on zakupiony do zbiorów Muzeum jako pierwsze dzieło Stryjeńskiej.

    W porównaniu z malarstwem z lat dwudziestych, w obrazach tych widać pewną schematyczność i mniejszą precyzję w oddaniu szczegółów i niuansów oświetlenia, niż tą jaką oddawała Stryjeńska w poprzednim dziesięcioleciu.

    Opracowanie: Światosław Lenartowicz - autor wystawy monograficznej Zofii Stryjeńskiej zorganizowanej przez Muzeum Narodowe w Krakowie w 2008 roku i pokazywanej w Muzeach Narodowych w Poznaniu i Warszawie w 2009 roku.

  • Zofia Stryjeńska, Piast (Aniołowie u Piasta)

    Zofia Stryjeńska, Piast (Aniołowie u Piasta) dat.: między 1932 a 1936; gwasz, płótno

    Więcej na temat dzieła w portalu Cyfrowe Dziedzictwo Kulturowe

  • Zofia Stryjeńska, Dziewczyna i myśliwy

    Zofia Stryjeńska, Dziewczyna i myśliwy dat.: między 1930 a 1934; gwasz, karton, farba wodna

    Więcej na temat dzieła w portalu Cyfrowe Dziedzictwo Kulturowe

  • Zofia Stryjeńska, Scena rodzajowa

    Zofia Stryjeńska, Scena rodzajowa dat.: między 1930 a 1934; tempera, karton

    Więcej na temat dzieła w portalu Cyfrowe Dziedzictwo Kulturowe

  • Zofia Stryjeńska, Spowiedź z cyklu

    Zofia Stryjeńska, Spowiedź z cyklu "Sakramenty" 1922 rok; technika malarska; gwasz, akwarela, ołówek, papier

  • Zofia Stryjeńska, Ostatnie namaszczenie (Wiatyk)

    Zofia Stryjeńska, Ostatnie namaszczenie (Wiatyk) 1922 rok; gwasz, papier

    Więcej na temat dzieła w portalu Cyfrowe Dziedzictwo Kulturowe

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję