Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar

Arcydzieła tworzone jedwabną nicią

  • W Chinach hafciarstwo należy do jednej z najstarszych technik zdobienia tkanin, a jej tradycja liczy ponad 4000 lat. Chinki od najmłodszych lat uczyły się tego rzemiosła od matek dekorując haftem szaty i akcesoria strojów m.in. buty, wachlarze, różnego rodzaju saszetki, a także zwoje naśladujące malowidła oraz makaty i parawany. Na epokę Qing przypada szczytowy okres rozwoju tej techniki zdobniczej. Najbardziej utalentowane hafciarki tego okresu należały do elity, a ich prace oceniano w randze artystycznej. Jedną z nich była Ding Pei, tworząca w 1 .poł. XIX w., autorka traktatu o hafciarstwie Xiupu (1821 r.). Porównała w nim haftowanie do sztuki kaligrafii pisząc:”Igła jest twoim pędzlem, jedwab papierem, nić tuszem” . Ding Pei odnosiła się do procesu haftowania nie tylko w wymiarze estetycznym, ale także moralnym . Uważała, że studiowanie teorii i praktyka miały wpływ na doskonalenie się kobiet.

    Hafciarstwo rozwijało się w wielu regionalnych stylach, z których najważniejsze to: Beijijng (Jingxiu), Suzhou (Shuxiu) , Guangdong (Yuexiu), Hunan (Xiangxiu), Sichuan (Shixiu).

    Najczęściej używanymi ściegami hafciarskimi były: ścieg płaski, ścieg łańcuszkowy, sznureczek, ścieg kładziony oraz ścieg węzełkowy.

    Kunszt chińskiego rękodzieła ostatniej cesarskiej epoki możemy podziwiać do lipca 2015 roku na wystawie "W przestrzeni Smoka".

    Opracowanie: Beata Pacana - historyk sztuki, adiunkt, kierownik Działu Sztuki Dalekiego Wschodu MNK, kuratorka wystawy "W przestrzeni Smoka. Sztuka chińska w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie"

  • Szata kobieca ao (fragment)

    Szata kobieca ao (fragment) Epoka Qing, pocz. XX w.
    Jedwab, złota nić, cekiny, haft

    Mankiety kobiecej szaty zdobi wizerunek He Xiangu- jednej z Ośmiu Nieśmiertelnych (baxian). Jej postać została wyhaftowana ściegiem węzełkowym.


  • Spódnica qun z motywami kwiatów i motyli (fragment)

    Spódnica qun z motywami kwiatów i motyli (fragment) Epoka Qing, XIX w.
    Jedwab, haft.

    Haft w odcieniach niebieskich (sanlan) z popularnym motywem kwiatów i owoców (hua guo). Zdobiąc kobiece szaty symbolizują liczne cnoty: lotos - czystość i skromność, peonia – piękno, chryzantema - długowieczność, śliwa – niewinność. Natomiast melon to symbol jedności i siły rodziny.

    Więcej na temat dzieła w portalu Cyfrowe Dziedzictwo Kulturowe.

  • Spódnica qun z motywami kwitnącej śliwy, peonii i motyli (fragment)

    Spódnica qun z motywami kwitnącej śliwy, peonii i motyli (fragment) Epoka Qing, XIX w.
    Jedwab, haft.

  • Spódnica qun z motywami kwitnącej śliwy, peonii i motyli (fragment)

    Spódnica qun z motywami kwitnącej śliwy, peonii i motyli (fragment) Epoka Qing, XIX w.
    Jedwab, haft.

  • Szata kobieca, ślubna mang ao (fragment)

    Szata kobieca, ślubna mang ao (fragment) Epoka Qing, 2 poł. XIX w.
    Jedwab, złota nić, haft.
    Więcej na temat dzieła w portalu Cyfrowe Dziedzictwo Kulturowe.

  • Kostium teatralny (fragment)

    Kostium teatralny (fragment) Epoka Qing, XIX/XX w.
    Jedwab, złota nić, metalowe lusterka, szkło, haft.
    Na przedniej części kostiumu teatralnego widoczny haft kładziony złotą nicią z papierowym oplotem na jedwabnym rdzeniu z motywem pary zwróconych ku sobie smoków z płonącą perłą.

  • Szata kobieca ao (fragment)

    Szata kobieca ao (fragment) Epoka Qing, pocz. XX w.
    Jedwab, złota nić, cekiny, haft.

    Więcej na temat dzieła w portalu Cyfrowe Dziedzictwo Kulturowe.

  • Szata kobieca ao (fragment)

    Szata kobieca ao (fragment) Epoka Qing, pocz. XX w.
    Jedwab, złota nić, cekiny, haft.
    Więcej na temat dzieła w portalu Cyfrowe Dziedzictwo Kulturowe.

  • Spódnica qun z motywami kwiatów i motyli (fragment)

    Spódnica qun z motywami kwiatów i motyli (fragment) Epoka Qing, ok. poł. XIX w.
    Jedwab, bawełna, haft.

    Hafty zdobiące spódnicę zostały wykonane w stylu pekińskim. Hafty w tej odmianie wykonywane były głównie ściegiem płaskim (atłaskowym). Charakterystyczny dla nich jest horror vacui - motywy kwiatów i motyli wypełniają całą zdobioną powierzchnię.

    Więcej na temat dzieła w portalu Cyfrowe Dziedzictwo Kulturowe.

  • Kamizelka kobieca majia (fragment)

    Kamizelka kobieca majia (fragment) Epoka Qing, XIX w.
    Jedwab, złota nić, haft, aplikacja.

    Więcej na temat dzieła w portalu Cyfrowe Dziedzictwo Kulturowe.

  • Szata kobieca waitao (fragment)

    Szata kobieca waitao (fragment) Epoka Qing, XIX/XX w.
    Jedwab, złota nić, haft.
    Motyl w tradycji chińskiej jest symbolem lata, piękna i marzeń. W połączeniu z kwiatem symbolizuje wierność małżeńską.

    Więcej na temat dzieła w portalu Cyfrowe Dziedzictwo Kulturowe.

  • Szata kobieca magua (fragment)

    Szata kobieca magua (fragment) Epoka Qing, XIX w.
    Jedwab, bawełna, złota nić, haft, aplikacja.

  • Kamizela kobieca xia pei (fragment)

    Kamizela kobieca xia pei (fragment) Epoka Qing, 2. poł. XIX w.
    Jedwab, złota nić, haft.

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję