Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo
W przestrzeni Smoka. Sztuka chińska w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie 20.02-05.07.2015 W przestrzeni Smoka. Sztuka chińska w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie

Wystawa prezentuje 400 najwspanialszych dzieł wybranych z bezcennej, liczącej ponad 3000 obiektów kolekcji sztuki chińskiej. Najstarsze eksponaty mają 2200 lat, najmłodsze – ponad 100.

- Muzeum Narodowe w Krakowie posiada jedną z najlepszych w Polsce kolekcji sztuki Dalekiego Wschodu. Oprócz dobrze znanego zbioru japoników, składają się na nią zabytki kultury chińskiej. Po osiemdziesięciu latach od pierwszej wystawy, która prezentowała je w Sukiennicach, dziś ponownie zapraszamy do zapoznania się ze znakomitymi wyrobami mistrzów sztuki i rzemiosła dawnych Chin. Mamy nadzieję, że nasza wystawa przybliży nieco tę odległą i wciąż jeszcze mało znaną a ogromnie interesującą kulturę – mówi Dyrektor MNK Zofia Gołubiew.

Podczas rewolucji kulturalnej w Chinach zniszczono wiele zabytkowych budowli i dzieł sztuki, kolekcji, bibliotek i antykwariatów. Tylko w Pekinie zagładzie uległo około 5 tysięcy spośród siedmiu tysięcy zabytków. Dlatego tak cenne są zbiory sztuki chińskiej przechowywane w różnych muzeach i instytucjach kultury na świecie.

Kolekcja sztuki chińskiej MNK, tworzona od ponad stu lat dzięki darom i zakupom, obejmuje wszystkie dziedziny sztuki i rzemiosła. Znajdują się w niej cenne przykłady malarstwa i grafiki, interesujące rzeźby, wspaniała ceramika, wyroby z brązu i emalii, laki, i szkła, dekoracyjne tkaniny użytkowe, bogate ubiory, akcesoria, meble, instrumenty muzyczne. Najstarsze obiekty powstały w epoce Han (206 p.n.e.–220 n.e.), większość natomiast pochodzi z drugiej połowy panowania mandżurskiej dynastii Qing (1644–1911).


Po raz pierwszy w historii MNK zaprezentujemy na wystawie tak duży wybór eksponatów z tej kolekcji. Będzie można zobaczyć obrazy, grafiki i rzeźby buddyjskie, ceramikę, ubiory i akcesoria, nefryty i jadeity, wyroby z brązu emalii, laki, szkła, wachlarze, fajki, tabakierki, instrumenty muzyczne oraz zabawki. Wiele z tych wspaniałych przedmiotów będzie pokazywanych po raz pierwszy.

Twórcy wystawy skoncentrowali się na pojęciu przestrzeni – zarówno tej mitycznej, którą włada tytułowy Smok, jak i kulturowej, literackiej, estetycznej i filozoficznej. Smok – król niebios i wód, pierwsze z "360 zwierząt łuskowych", piąte zwierzę chińskiego zodiaku, mające wiele symboli – w kulturze chińskiej jest przede wszystkim dobroduszny. Symbolizuje męską siłę przyrody oraz syna nieba i cesarza. W Chinach wiąże się on z ideą dobra, pozytywną siłą wspierającą zmiany, co w naturalny sposób nawiązuje do idei odradzania się i bezpośrednio – życia.

Kuratorki wystawy: Beata Pacana, Beata Romanowicz
Koordynator: Grażyna Kulawik

Aranżacja: Teren Prywatny – Anna Grzywa, Marcin Przybyłko oraz Sławomir Pankiewicz

Autor: Katarzyna Bik

MNK Gmach Główny

al. 3 Maja 1, 30-062 Kraków sala wystaw zmiennych, I piętro
  • poniedziałek: nieczynne
  • wtorek - niedziela: 10.00-18.00
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Aranżacja wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Aranżacja wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Aranżacja wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Aranżacja wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Aranżacja wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Aranżacja wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Aranżacja wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Aranżacja wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Aranżacja wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Aranżacja wystawy
Budda Amitabha
Epoka Qing, XVII w. Brąz, złocenie, częściowo polichromowany. / fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Zbiory sztuki chińskiej w MNK
Czaple przy wierzbie
Atrybucja tradycyjna Tu Bing (1770–1824).
Jedwab, tusz, farby wodne. / fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Zbiory sztuki chińskiej w MNK
Wytworne spotkanie w Zachodnim Ogrodzie (fragment)
Jedwab, papier, tusz, farby wodne, zwój poziomy. Sygn. Qiu Ying. / fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Zbiory sztuki chińskiej w MNK
Model spichlerza
Epoka Han, 206 p.n.e. – 220 n.e.
Glina wypalana, szkliwo ołowiowe. / fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Zbiory sztuki chińskiej w MNK
Czarki do herbaty
Epoka Song, XI–XIII w. Kamionka, szkliwo barwione tlenkiem żelaza. / fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Zbiory sztuki chińskiej w MNK
Czarka do herbaty z białym otokiem
Epoka Song, X-XIII w. Cizhou, prow. Henan kamionka, szkliwienie. / fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Zbiory sztuki chińskiej w MNK
Kadzielnica – trójnóg z uchwytami, z plastyczną dekoracją
Epoka Yuan, XIII–XIV w., Junzhou, prow. Hena. Kamionka, szkliwo typu junyao. / fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Zbiory sztuki chińskiej w MNK
Wazka z bocznymi uchwytami
Epoka Yuan, XIII–XIV w. Porcelana, szkliwo typu seladon. / fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Zbiory sztuki chińskiej w MNK
Wazka meiping z motywem owocu granatu
Epoka Qing, okres Yongzheng, 1723–1735. Porcelana, dekoracja malowana pod szkliwem typu seladon. / fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Zbiory sztuki chińskiej w MNK
Misa w kształcie sześciopłatkowego kwiatu ze szkliwa langyao
Epoka Qing, okres Qianlong, 1736–1795, Jingdezhen, prow. Jiangxi. Porcelana, szkliwo typu langyao. / fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Zbiory sztuki chińskiej w MNK
Butla o bladoniebieskim szkliwie z krakelurą
Epoka Qing, okres Qianlong, 1736–1795. Kamionka, szkliwienie, krakelury. / fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Zbiory sztuki chińskiej w MNK
Flakonik
Epoka Qing, XIX w. Porcelana, szkliwienie. / fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Zbiory sztuki chińskiej w MNK
Naczynie na tusz w formie lwa fo z małym szczenięciem
Epoka Qing, XVIII w. Odlew w brązie, emalia żłobieniowa i komórkowa, sztuczna patyna. / fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Zbiory sztuki chińskiej w MNK
Sześć kubków z motywem smoka z płonącą perłą
Epoka Qing, 2.poł. XIX w. Miedź, mosiądz, emalia komórkowa. / fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Zbiory sztuki chińskiej w MNK
Naczynie z rogu nosorożca
Epoka Qing, XVII/XVIII w.  Róg nosorożca, rzeźbienie. / fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Zbiory sztuki chińskiej w MNK
Pojemnik na tusz do pieczęci z motywem mężczyzny w łodzi i trzech smoków
Epoka Qing, XVIII w. Drewno, czarna laka, czerwona laka rzeźbiona tihong.

/ fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Zbiory sztuki chińskiej w MNK
Płaskorzeźba ze sceną figuralną w skalistym pejzażu
Epoka Qing, XVIII w. Jadeit, rzeźbienie. / fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Zbiory sztuki chińskiej w MNK
Dwa zapięcia do pasa w kształcie smoków
Epoka Qing, XVIII-XIX w. Jadeit, drewno, rzeźbienie.

/ fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Zbiory sztuki chińskiej w MNK
Tabakierka z motywem chłopca siedzącego na smoku i liścia lotosu
Epoka Qing, XIX w. Chalcedon, rzeźbienie. / fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Zbiory sztuki chińskiej w MNK
Zabawka akrobata na drążku
Epoka Qing, XIX w. Guangzhou (Kanton) Kość słoniowa, rzeźbienie. / fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Zbiory sztuki chińskiej w MNK
Lalki poruszane mechanicznie
Epoka Qing, XVIII w. Blacha srebrna, złocona, kość słoniowa, nici jedwabne, trybowanie, rzeźbienie. / fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Zbiory sztuki chińskiej w MNK
Fajka yanqiang do palenia opium
Epoka Qing, XIX w. Kość bydlęca, metal, kamionka, rytowanie. / fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Zbiory sztuki chińskiej w MNK
Lutnia chińska pipa
Epoka Qing, XVIII/XIX w. Drewno, kość, jedwab. / fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Zbiory sztuki chińskiej w MNK
Szata męska półoficjalna longpao z motywem ośmiu pięciopalczastych smoków
Epoka Qing, XIX w.
Jedwab, złota nić, broszowanie.
Męska szata, tzw. smocza, jest częścią tradycyjnego stroju półoficjalnego jifu, utrzymanego w stylu mandżurskim. Noszenie takiego ubioru przysługiwało cesarzowi, jego najbliższej rodzinie oraz przedstawicielom klasy urzędniczej. Członkowie administracji cesarskiej, zwani przez Europejczyków mandarynami, nosili szaty w kolorze ciemnoniebieskim.

/ photo by K. Kowalik – Photography Studio, National Museum of Krakow
Kolekcja ubiorów chińskich epoki Qing
Szata męska półoficjalna longpao z motywem ośmiu pięciopalczastych smoków (fragment)
/ fot. K. Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Kolekcja ubiorów chińskich epoki Qing
Leon Wyczółkowski, Portret Feliksa Jasieńskiego w błękitnym kaftanie, własność: MNK
Longpao ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie należało do wybitnego kolekcjonera, Feliksa "Mangghi" Jasieńskiego, który w tej właśnie szacie został sportretowany przez Leona Wyczółkowskiego.
Kolekcja ubiorów chińskich epoki Qing
Szata męska longpao
Epoka Qing, XIX/XX w. / fot. K. Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Kolekcja ubiorów chińskich epoki Qing
Emblemat dostojnika cesarskiego buzi z wizerunkiem smoka long
Epoka Qing, 2 poł. XIX w. / fot. K. Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Kolekcja ubiorów chińskich epoki Qing
Emblemat mandaryński buzi urzędnika cywilnego z wizerunkiem żurawia
Epoka Qing, 2 poł. XIX w.
Emblematy z wizerunkiem żurawia przysługiwały urzędnikom cywilnym, którzy zdając wielostopniowe egzaminy, osiągnęli najwyższą rangę. Szczególną uwagę warto zwrócić na wyjątkowo cenne tło tego emblematu. Jego zielona powierzchnia, połyskująca metalicznym baskiem, została utkana z pawich piór.

/ fot. K. Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Kolekcja ubiorów chińskich epoki Qing
Emblemat mandaryński buzi urzędnika cywilnego z wizerunkiem dzikiej gęsi
Epoka Qing, 1 poł. XIX w.
Jedwab, złota nić, haft.
Ten cenny emblemat należący do urzędnika cywilnego czwartej rangi, pochodzący ze schyłkowego okresu panowania dynastii mandżurskiej, został ozdobiony licznymi symbolami szczęścia i długowieczności. Został on wykonany w technice haftu kładzionego metalową nicią o jedwabnym rdzeniu. Technika ta, pochodząca z czasów starożytnych, polegała na kształtowaniu wzoru z połączonych złotych sznureczków, przymocowywanych do tkaniny jedwabną przędzą. / fot. K. Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Kolekcja ubiorów chińskich epoki Qing
Kostium teatralny
Epoka Qing, XIX/XX w. / fot. K. Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Kolekcja ubiorów chińskich epoki Qing
Szata kobieca, ślubna mangao
Epoka Qing, 2 poł. XIX w.
Prezentowany typ szaty, zakładany z okazji ślubu oraz oficjalnych ceremonii, przysługiwał żonie chińskiego urzędnika, który posiadał odpowiednią rangę. Jej czerwony kolor symbolizuje pomyślność, podobnie jak liczne nietoperze i symbole taoistyczne. / fot. K. Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Kolekcja ubiorów chińskich epoki Qing
Szata kobieca magua
Epoka Qing, XIX w.
Głównym motywem stroju jest osiem medalionów z haftowanymi scenami dworskimi w pejzażu. Wśród przedstawień obserwujemy m.in. grę na lutni sanxian wędkowanie, zabawę latawcem, układanie wierszy. Uwagę zwraca dekoracyjny kołnierz yunjian w kształcie stylizowanych obłoków. / fot. K. Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Kolekcja ubiorów chińskich epoki Qing
Szata kobieca magua (fragment)
/ fot. K. Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Kolekcja ubiorów chińskich epoki Qing
Kamizelka kobieca majia
Epoka Qing, XIX w. / fot. K. Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Kolekcja ubiorów chińskich epoki Qing
Szata kobieca ao
Epoka Qing,
2. poł. XIX w.
Kobiecą, codzienną szatę zdobi motyw Czterech Szlachetnych – roślin symbolizujących pory roku. Na dwubarwnym, niebiesko-różowym, adamaszku widać gałązki kwitnącej śliwy, która odnosi się do wiosny, kwiaty storczyka symbolizujące lato, chryzantemę – kwiat jesieni oraz bambus reprezentujący zimę. Peonia, która pojawia się w tym zestawie, jest uznawana w Chinach za królową kwiatów i odnosi się do kobiecego piękna. / fot. K. Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Kolekcja ubiorów chińskich epoki Qing
Szata kobieca changyi
Epoka Qing, 1 poł. XIX w.
Jedwab, guzy miedziane, złocone, haft, aplikacja.
Głównym motywem dekoracyjnym tej szaty są kwiaty storczyka i motyle. Chińczycy cenili kwiaty storczyka za ich subtelny zapach i elegancję. Łączyli je z takimi pojęciami, jak miłość, piękno i płodność oraz cechami cnoty i moralnej doskonałości. Motyw stu motyli, symbolizujący sto błogosławieństw, był ulubionym wzorem szat ostatniej cesarzowej Cixi (1834–1908). / fot. K. Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Kolekcja ubiorów chińskich epoki Qing
Szata kobieca changyi
Epoka Qing, XIX/XX w. / fot. K. Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Kolekcja ubiorów chińskich epoki Qing
Szata kobieca ao
Epoka Qing, pocz. XX w. / fot. K. Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Kolekcja ubiorów chińskich epoki Qing
Szata kobieca ao (fragment)
/ fot. K. Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Kolekcja ubiorów chińskich epoki Qing
Spódnica qun
Epoka Qing, XIX w.
W kolekcji MNK znajduje się spódnica wykonana z jedwabnej gazy, tkanej we wzór swastyk i piwonii. Dekorują ją czarne lamówki i hafty w odcieniach koloru niebieskiego sanlan z motywami storczyków, motyli i nietoperzy. Na przednim i tylnym panelu spódnicy umieszczono haftowany pejzaż wodny z parą kaczek mandarynek wśród lotosów, piwonii i owoców granatu. / fot. K. Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Kolekcja ubiorów chińskich epoki Qing
Spódnica qun
Epoka Qing, XIX w.
W kolekcji MNK znajduje się spódnica wykonana z jedwabnej gazy, tkanej we wzór swastyk i piwonii. Dekorują ją czarne lamówki i hafty w odcieniach koloru niebieskiego sanlan z motywami storczyków, motyli i nietoperzy. Na przednim i tylnym panelu spódnicy umieszczono haftowany pejzaż wodny z parą kaczek mandarynek wśród lotosów, piwonii i owoców granatu. / fot. K. Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Kolekcja ubiorów chińskich epoki Qing
Szata kobieca waitao
Epoka Qing, XIX/XX w. / fot. K. Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Kolekcja ubiorów chińskich epoki Qing
Spódnica qun

Epoka Qing, XIX w.
Jedwab, złota nić, haft

/ fot. K. Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Kolekcja ubiorów chińskich epoki Qing
Spódnica qun (fragment)
Epoka Qing, XIX w.
Jedwab, złota nić, haft / fot. K. Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Kolekcja ubiorów chińskich epoki Qing
Para butów dziecięcych
Epoka Qing, XIX w.
Jedwab, bawełna, złota nić, skóra, szkło, haft, aplikacja
W Chinach buty dziecięce były ozdabiane dobrowróżebnymi wizerunkami tygrysów czy lwów (shizi), które miały chronić przed złymi demonami. Wyraźnie zaznaczano zwłaszcza oczy i uszy – te części ciała, dzięki którym zwierzęta rozpoznawały niebezpieczne moce. Podobnymi motywami ozdabiano również nakrycia głów i całe szaty dziecięce, zwłaszcza w okresie Nowego Roku lub innych ważnych świąt. / fot. K. Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Kolekcja ubiorów chińskich epoki Qing
But na wysokiej podeszwie
Epoka Qing, XIX w. / fot. K. Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Kolekcja ubiorów chińskich epoki Qing
Medalion z szaty urodzinowej
Epoka Qing, kon. XIX w.
Jedwab, technika kesi
Wizerunek żurawia z gałązką brzoskwini oraz symbole taoistyczne to popularne symbole długowieczności i pomyślności. Stroje zdobione takimi motywami zakładano z okazji obchodzenia rocznicy urodzin. / fot. K. Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Kolekcja ubiorów chińskich epoki Qing
Szata kobieca ao (fragment)
Epoka Qing, pocz. XX w.
Jedwab, złota nić, cekiny, haft

Mankiety kobiecej szaty zdobi wizerunek He Xiangu- jednej z Ośmiu Nieśmiertelnych (baxian). Jej postać została wyhaftowana ściegiem węzełkowym.


/ fot. Karol Kowalik, Pracownia fotograficzna MNK
Arcydzieła tworzone jedwabną nicią
Spódnica qun z motywami kwiatów i motyli (fragment)
Epoka Qing, XIX w.
Jedwab, haft.

Haft w odcieniach niebieskich (sanlan) z popularnym motywem kwiatów i owoców (hua guo). Zdobiąc kobiece szaty symbolizują liczne cnoty: lotos - czystość i skromność, peonia – piękno, chryzantema - długowieczność, śliwa – niewinność. Natomiast melon to symbol jedności i siły rodziny. / fot. Karol Kowalik, Pracownia Fotograficzna MNK
Arcydzieła tworzone jedwabną nicią
Spódnica qun z motywami kwitnącej śliwy, peonii i motyli (fragment)
Epoka Qing, XIX w.
Jedwab, haft. / fot. Karol Kowalik, Pracownia Fotograficzna MNK
Arcydzieła tworzone jedwabną nicią
Spódnica qun z motywami kwitnącej śliwy, peonii i motyli (fragment)
Epoka Qing, XIX w.
Jedwab, haft. / fot. Karol Kowalik, Pracownia Fotograficzna MNK
Arcydzieła tworzone jedwabną nicią
Szata kobieca, ślubna mang ao (fragment)
Epoka Qing, 2 poł. XIX w.
Jedwab, złota nić, haft. / fot. Karol Kowalik, Pracownia Fotograficzna MNK
Arcydzieła tworzone jedwabną nicią
Kostium teatralny (fragment)
Epoka Qing, XIX/XX w.
Jedwab, złota nić, metalowe lusterka, szkło, haft.
Na przedniej części kostiumu teatralnego widoczny haft kładziony złotą nicią z papierowym oplotem na jedwabnym rdzeniu z motywem pary zwróconych ku sobie smoków z płonącą perłą. / fot. Karol Kowalik, Pracownia Fotograficzna MNK
Arcydzieła tworzone jedwabną nicią
Szata kobieca ao (fragment)
Epoka Qing, pocz. XX w.
Jedwab, złota nić, cekiny, haft. / fot. Karol Kowalik, Pracownia fotograficzna MNK
Arcydzieła tworzone jedwabną nicią
Szata kobieca ao (fragment)
Epoka Qing, pocz. XX w.
Jedwab, złota nić, cekiny, haft. / fot. Karol Kowalik, Pracownia fotograficzna MNK
Arcydzieła tworzone jedwabną nicią
Spódnica qun z motywami kwiatów i motyli (fragment)
Epoka Qing, ok. poł. XIX w.
Jedwab, bawełna, haft.

Hafty zdobiące spódnicę zostały wykonane w stylu pekińskim. Hafty w tej odmianie wykonywane były głównie ściegiem płaskim (atłaskowym). Charakterystyczny dla nich jest horror vacui - motywy kwiatów i motyli wypełniają całą zdobioną powierzchnię. / fot. Karol Kowalik, Pracownia fotograficzna MNK
Arcydzieła tworzone jedwabną nicią
Kamizelka kobieca majia (fragment)
Epoka Qing, XIX w.
Jedwab, złota nić, haft, aplikacja. / fot. Karol Kowalik, Pracownia fotograficzna MNK
Arcydzieła tworzone jedwabną nicią
Szata kobieca waitao (fragment)
Epoka Qing, XIX/XX w.
Jedwab, złota nić, haft.
Motyl w tradycji chińskiej jest symbolem lata, piękna i marzeń. W połączeniu z kwiatem symbolizuje wierność małżeńską. / fot. Karol Kowalik, Pracownia fotograficzna MNK
Arcydzieła tworzone jedwabną nicią
Szata kobieca magua (fragment)
Epoka Qing, XIX w.
Jedwab, bawełna, złota nić, haft, aplikacja. / fot. Karol Kowalik, Pracownia fotograficzna MNK
Arcydzieła tworzone jedwabną nicią
Kamizela kobieca xia pei (fragment)
Epoka Qing, 2. poł. XIX w.
Jedwab, złota nić, haft. / fot. Karol Kowalik, Pracownia fotograficzna MNK
Arcydzieła tworzone jedwabną nicią
Wachlarz rozkładany
Epoka Qing, 1 poł. XIX w., drewno, papier, kość, jedwab, tusz, farby wodne. / fot. K. Kowalik - pracownia fotograficzna MNK
Zwiewne piękno
Wachlarz rozkładany
Epoka Qing, 1 poł. XIX w., drewno, papier, kość, jedwab, tusz, farby wodne. / fot. K. Kowalik - pracownia fotograficzna MNK
Zwiewne piękno
Wachlarz płaski
Epoka Qing, XIX w., jedwab, farby wodne, drewno, haft. / fot. K. Kowalik - pracownia fotograficzna MNK
Zwiewne piękno
Wachlarz płytkowy
Epoka Qing, Guangzhou (Kanton), XIX w., kość słoniowa, rzeźbienie. / fot. Karol Kowalik - pracownia fotograficzna MNK
Zwiewne piękno
Wachlarz został wykonany w południowym, kantońskim stylu, charakteryzującym się mistrzowskim opracowaniem ażurowych detali. Rzemieślników z tego regionu Chin nazywano artystami tkającymi nicią z kości słoniowej. / fot. K. Kowalik - pracownia fotograficzna MNK
Zwiewne piękno
Wachlarz płytkowy dekorowany scenami figuralnymi w pejzażu
Epoka Qing, Guangzhou (Kanton), ok.1800 r., drewno, laka, jedwab, malowanie, złocenie. / fot. Karol Kowalik - pracownia fotograficzna MNK
Zwiewne piękno
Wachlarz rozkładany
Epoka Qing, ok. poł. XVIII w., heban, jedwab, papier, farby wodne. Stelaż wachlarza wykonany z hebanu. Pióra okładzinowe rzeźbione są ażurowo w motywy skał, drzew kwitnącej śliwy i chryzantem. Pokrycie z jedwabiu malowanego farbami wodnymi. Na awersie znajduje kompozycja z przedstawieniem kępy storczyków i małego ptaka w locie. Po lewej stronie wiersz zapisany w czternastu kolumnach pisma i dwie pieczęcie. Dekoracja malarska nawiązuje do obrazów typu "kwiaty i ptaki" (huaniao hua), które z czasem, tak jak na prezentowanym wachlarzu, stały się inspiracją dla wyrobów rzemiosła artystycznego. / fot. K. Kowalik - pracownia fotograficzna MNK
Zwiewne piękno
Wachlarz płaski
Epoka Qing, XIX w., jedwab, farby wodne, drewno, haft. / fot. K. Kowalik - pracownia fotograficzna MNK
Zwiewne piękno
Wachlarz płaski
Epoka Qing, Huzhou, kon. XIX w., pióra gęsie, macica perłowa, kość, gwasz. / fot. K. Kowalik - pracownia fotograficzna MNK
Zwiewne piękno
Epoka Qing, Guangzhou (Kanton), ok. 1850 r.
Drewno, laka, jedwab, papier, kość, rzeźbienie, malowanie.

/ fot. K. Kowalik - pracownia fotograficzna MNK
Zwiewne piękno
Epoka Qing, Guangzhou (Kanton), ok. 1850 r.
Drewno, laka, jedwab, papier, kość, rzeźbienie, malowanie. / fot. K. Kowalik - pracownia fotograficzna MNK
Zwiewne piękno
Wachlarz płaski
Epoka Qing, Guangzhou (Kanton), poł. XIX w., jedwab, drewno, kość słoniowa, rzeźbienie, malowanie. / fot. K. Kowalik - pracownia fotograficzna MNK
Zwiewne piękno
Wachlarz płaski
Epoka Qing, Guangzhou (Kanton), poł. XIX w., jedwab, drewno, kość słoniowa, rzeźbienie, malowanie. / fot. K. Kowalik - pracownia fotograficzna MNK
Zwiewne piękno
Wachlarz rozkładany
Epoka Qing, Guangzhou (Kanton), 2. poł. XIX w., drewno, laka, papier, jedwab, kość, rzeźbienie, malowanie. / fot. K. Kowalik - pracownia fotograficzna MNK
Zwiewne piękno
Wachlarz rozkładany - zbliżenie na detal
Epoka Qing, Guangzhou (Kanton), 2. poł. XIX w., drewno, laka, papier, jedwab, kość, rzeźbienie, malowanie. / fot. K. Kowalik - pracownia fotograficzna MNK
Zwiewne piękno
/ fot. Jacek Złoczowski - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
/ fot. Jacek Złoczowski - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
/ fot. Jacek Złoczowski - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
/ fot. Jacek Złoczowski - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
/ fot. Jacek Złoczowski - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
/ fot. Jacek Złoczowski - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
/ fot. Jacek Złoczowski - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
/ fot. Jacek Złoczowski - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
/ fot. Jacek Złoczowski - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
/ fot. Jacek Złoczowski - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
/ fot. Jacek Złoczowski - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
/ fot. Jacek Złoczowski - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
/ fot. Jacek Złoczowski - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
/ fot. Jacek Złoczowski - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
Aranżacja wystawy
Aranżacja wystawy "W przestrzeni smoka"
Zbiory sztuki chińskiej w MNK
Zbiory sztuki chińskiej w MNK
Kolekcja ubiorów chińskich epoki Qing
Kolekcja ubiorów chińskich epoki Qing
Arcydzieła tworzone jedwabną nicią
Arcydzieła tworzone jedwabną nicią
Zwiewne piękno
Zwiewne piękno
Wernisaż wystawy
Wernisaż wystawy "W przestrzeni Smoka"

Mecenas MNK

Partner wystawy

Honorowy Patron Medialny

Patroni Medialni

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję