Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar
Polska w pejzażach 15.02.2018-06.02.2019 Polska w pejzażach Przypomnij o wydarzeniu Dodaj do planera
Powiększ tekst Powiększ tekst Drukuj

"Polska w pejzażach" to kolejna odsłona prezentacji sztuki polskiej w Pałacu Prezydenckim w Warszawie, po raz trzeci przygotowana przez Muzeum Narodowe w Krakowie. W tak ważnym, jubileuszowym roku stulecia odzyskania przez Polskę Niepodległości, w tak znaczącym miejscu jakim jest siedziba Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, w reprezentacyjnych salach, w których odbywają się najważniejsze uroczystości państwowe pojawia się galeria najpiękniejszych w sztuce polskiej pejzaży.

Składają się na nią dzieła ze zbiorów państwowych i z kolekcji prywatnych, które są nie tylko efektowną dekoracją sal, ale przede wszystkim malarską opowieścią o pięknie utraconej Ojczyzny budowaną przez najpiękniejsze i najbardziej charakterystyczne polskie pejzaże z drugiej połowy XIX i pierwszej połowy XX wieku, autorstwa najważniejszych polskich malarz, nie tylko pejzażystów: Józefa Chełmońskiego, Leona Chwistka, Stanisława Czajkowskiego, Stefana Filipkiewicza, Karola Hillera, Stanisława Kamockiego, Jacka i Rafała Malczewskich, Józefa Rapackiego, Ferdynanda Ruszczyca, Władysława Strzemińskiego, Leona Wyczółkowskiego, Wojciecha Weissa, Henryka Weyssenhoffa.
Wystawa pomyślana jest jako album widoków Polski prezentujący pejzaże kolejnych ważnych regionów: Małopolski, Podhala czy Mazowsza; obok tradycyjnie rozumianych pejzaży pojawiają się również tak ważne w 20-leciu międzywojennym pejzaże przemysłowe i miejskie związane z Łodzią, Śląskiem czy powstającym COP-e.

ANTYSZAMBRĘ, otwiera praca największego polskiego malarza - symbolisty, ale mającego w swoim dorobku również pejzaże - Jacka Malczewskiego, a ukazująca "Anioła z Tobiaszem" sportretowanych na tle podkrakowskiego krajobrazu z okolic Zwierzyńca, zdobią obrazy mistrzów krakowskiej klasy pejzażowej prowadzonej w Akademii Sztuk Pięknych przez Jana Stanisławskiego. Stanisława Kamockiego, Stefana Filipkiewicza i Stanisława Czajkowskiego połączyła zarówno postać nauczyciela – Stanisławskiego, jak i pasja do malowania "światła i powietrza" podbudowana słowami ich Mistrza "Malujcie panowie polską wieś, bo może za kilka lat jej nie będzie".

Ważnym akcentem tej przestrzeni jest "Bajka zimowa" - Ferdynanda Ruszczyca artysty związanego z wileńskim środowiskiem artystycznym, ale który po śmierci Jana Stanisławskiego przejął po nim katedrę malarstwa pejzażowego w krakowskiej ASP.

Ferdynand Ruszczyc to jeden z najpoważniejszych admiratorów pejzażu polskiego, w którym dostrzegał przede wszystkim dramat i żywiołowość, łączone niejednokrotnie z modernistycznym symbolizmem. Współczesna mu krytyka trafnie zaś podkreślała, że dla niego "banalny motyw w naturze nie istnieje, a oglądając jego obrazy odnosi się wrażenie, jakby się słuchało barwnego, zajmującego opowiadania bez zająknięcia, z werwą oraz pełną swobodą gestu opowiadające o zimowych pejzażach, obłokach, czy drewnianym kościółku".


W SALI KOLUMNOWEJ centralne miejsca zajęły obrazy Józefa Chełmońskiego i Leona
Wyczółkowskiego ukazujące piękno różnych regionów Polski, ale przede wszystkim w sposób symboliczny odwołujące się do utraconej i uśpionej niepodległości.

Towarzyszą im pejzaże Henryka Weyssenhoffa, który w tradycyjny jeszcze sposób zestawia charakterystyczne elementy rodzimego pejzażu, a także jedna z efektowniejszych, symbolicznych kompozycji Wojciecha Weissa. Prezentowany tu "Upał" to z jednej strony – studium podmiejskiego pejzażu, stacji kolejowej, torowiska z pędzącym pociągiem, z drugiej, jedna z pierwszych w sztuce polskiej malarska próba ukazania pędu i ruchu.

W SALI OBRAZOWEJ prezentowane są kompozycje pochodzące z okresu dwudziestolecia międzywojennego, są to prace zarówno nowoczesne w formie, jak i w treści. Artyści obok tradycyjnie pojmowanego krajobrazu, dostrzegli w industralizacji nowej Polski nowe tematy; tematy związane z przemysłem, ”czarnym Śląskiem’, z uprzemysłowioną Łodzią, z urbanistyką i miastem.
Bohaterem tej części ekspozycji jest Rafał Malczewski, który choć początkowo był wielkim admiratorek Tatr z czasem zachwycony Czarnym Śląskiem i Centralnemu Okręgowi Przemysłowemu podjął niełatwy temat pejzażu przemysłowego tworząc niemal futurystyczne, surrealne krajobrazy industrialne z kopalniami, słupami wysokiego napięcia, hutami.

Obok pejzaży Malczewskiego prezentowana jest praca Leona Chwistka zafascynowanego dynamiką nowoczesnej metropolii i jej nowoczesną, czasami wizyjną architekturą. Prace Władysława Strzemińskiego to z kolei wyraz zainteresowania artysty percepcją wizualną i problematyką fizjologii widzenia, zaś kameralny pejzaż miejski Karola Hillera ukazuje jego fascynację "pięknem kontrastów starej Łodzi".

Ekspozycję MAŁEJ SIENI zdominowały prace artystów – reprezentantów środowiska warszawskiego i uczniów Klasy Rysunkowej Wojciecha Gersona - Józefa Rapackiego i Stefana Popowkiego, którzy sławili "w setkach obrazów olejnych i akwarel skromną urodę mazowieckiego krajobrazu".
Środowisko krakowskie zaznaczone jest tu wczesną pracą Wojciecha Weissa odbiegającą od pesymizmu charakterystycznego dla końca wieku XIX i będącą swoistym "poematem o naturze", jej barwach, świetle współgrającym pod względem nastroju z wyciszonymi pracami Rapackiego.

Prezentację dzieł malarskich dopełnia ekspozycja przygotowana w Sali Okrągłego Stołu przez krakowskie Muzeum Fotografii. Powiększenia z sześciu autochromów Tadeusza Rzący ukazują pejzaże rodzinnych stron autora: typowo polskie widoki zwracające uwagę nie tylko swoją malowniczością i pięknem, ale przede wszystkim spokojem i baśniowością.

Autochromy Rzący to jedne z pierwszych kolorowych fotografii wykonanych na terenach dzisiejszej Polski jeszcze przed I Wojną Światową.


Zwiedzanie wystawy "Polska w pejzażach" odbywa się w ramach ogólnego zwiedzania Pałacu Prezydenckiego, które jest możliwe dla grup zorganizowanych od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00-15:00 po uprzednim uzgodnieniu terminu. Grupa powinna przesłać wypełniony wniosek na adres e-mail wycieczki@prezydent.pl lub faksem na numer 22 695 11 09 (wniosek do pobrania znajduje się pod linkiem http://www.prezydent.pl/kancelaria/rezydencje-kprp/palac-prezydencki/).

Ponadto okazją do obejrzenia ww. wystaw są organizowane co pewien czas dni otwarte w Pałacu Prezydenckim, o których informujemy z wyprzedzeniem na stronie internetowej www.prezydent.pl. Wówczas każdy chętny może wejść do Pałacu i z przewodnikiem zwiedzić sale reprezentacyjne, a tym samym przy okazji obejrzeć wystawy.

Z uwagi na charakter obiektu jakim jest Pałac Prezydencki niestety nie ma możliwości zwiedzania wystaw przez gości indywidualnych.

Autor: Urszula Kozakowska-Zaucha

Pałac Prezydencki w Warszawie

ul. Krakowskie Przedmieście 46/48
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję