Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Wykup depozytów z kolekcji Tarnowskich

Wykup depozytów z kolekcji Tarnowskich

Dzięki finansowemu wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Muzeum pozyskało na własność trzy obrazy z kolekcji rodziny Tarnowskich z Dzikowa.
  • Joost Sustermans (przyp.) "Portret Francesco de Medici", ok. 1634, olej, płótno; 113x84 cm
  • Matheus van Helmont "Chłop palący fajkę (Pociecha wdowca)", 1678, olej, deska; 29x34,5 cm
  • Jacob Gerritsz Cuyp "Portret starej kobiety", 1649, olej, deska dębowa; 39x33,5 cm
W 1939 roku rodzina Tarnowskich złożyła w depozycie w Muzeum Narodowym w Krakowie duży zespół zabytków pochodzących z jej kolekcji dzikowskiej. Od roku 1959 w Muzeum Czartoryskich w Krakowie w ekspozycji malarstwa zachodnioeuropejskiego znalazły się również liczne obrazy z depozytu Tarnowskich, współtworząc z dziełami Muzeum Narodowego bardzo mocną sekwencję sztuki malarskiej epoki baroku.

Przypisywany Joostowi Sustermansowi, flamandzkiemu artyście czynnemu na dworze Medyceuszy we Florencji, Portret Francesca de ‘Medici to jeden z najefektowniejszch w całych polskich zbiorach portretów barokowych. Wytwornie ubrany młodzieniec, zmarły w młodym wieku pod Ratyzboną w czasie wojny trzydziestoletniej, namalowany został z wielką maestrią w operowaniu barwą i światłem, z niezwykle trafnym oddaniem jego naznaczonego smutkiem i melancholią stanu psychicznego. Jest to jedyny tego typu portret w zbiorach MNK. Mistrzem w odtworzeniu nastroju modela, przy równoczesnym starannym jego opisie, ujmującym najdrobniejsze szczegóły uczesania i ubioru, jest także holenderski malarz Jacob Gerritsz Cuyp, autor znakomitego Portretu starej kobiety. To dzieło uzupełnia grupę portretów holenderskich (obraz Abrahama de Vriesa i dwa portrety Nicolaesa Maesa) przedstawiających modeli w skromnych czarno-białych strojach, charakterystycznych dla wcześniejszej fazy portretu holenderskiego. Podobnie Mężczyzna palący fajkę Helmonta, wybornie namalowana scena rodzajowa, zawierająca jednocześnie symbole odnoszące się do znikomości i przemijalności życia ludzkiego.

Wykup depozytów dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Dofinansowanie

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję