Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Lekcje muzealne - epoki. Przykłady zadań

Lekcje muzealne - epoki. Przykłady zadań

Przykłady zadań realizowanych podczas lekcji muzealnych z bloku tematycznego EPOKI dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.
Temat: Świat średniowiecznej sztuki, miejsce: Pałac Biskupa Erazma Ciołka, Galeria "Sztuka Dawnej Polski. XII–XVIII wiek"
Uczestnicy zajęć, podzieleni na grupy, mają odnaleźć w Galerii "Sztuka Dawnej Polski. XII–XVIII wiek" dzieło Wita Stwosza Modlitwa w Ogrójcu, a następnie zastanowić się nad pytaniami: na czym polega rzeźbiarski fenomen tego artysty, jak wyraża się jego niezwykły, wyrazisty styl, w jaki sposób twórca osiągnął takie efekty artystyczne? W oparciu o pytania pomocnicze zawarte w karcie pracy, własne obserwacje i wrażenia uczniowie przygotowują wypowiedź na temat fenomenu rzeźby Wita Stwosza.

Pytania:
  1. Co prezentuje ta rzeźbiarska scena? Czy wiecie, jaki tekst jest źródłem dla tego przedstawienia?
  2. W jaki sposób artysta układa postaci w przestrzeni? Czy kompozycja tego przedstawienia jest zwarta i sztywna czy raczej luźna i kształtowana ze swobodą?
  3. Czy Wit Stwosz ukazuje postaci w sposób realistyczny czy fantastyczny? A może posługuje się różnymi "stylami"? Jeśli tak, to jakie elementy przedstawienia ukazywane są na sposób realistyczny, a jakie fantazyjny?
  4. Jak artysta radzi sobie z rzeźbieniem w tym kamieniu? Jak wykorzystuje jego właściwości?
  5. Wit Stwosz malował też obrazy. Czy jakieś ślady jego zdolności malarskich można odnaleźć w tym dziele?
  6. Jak myślicie, czy kolorystyka tego dzieła zawsze była taka, jak dzisiaj? Może coś się zmieniło? Czy możemy znaleźć na to jakieś dowody?
Temat: "Ars moriendi" w kulturze polskiego średniowiecza i baroku, miejsce: Pałac Biskupa Erazma Ciołka, Galeria "Sztuka Dawnej Polski. XII–XVIII wiek"

W "Sali śmierci" Galerii "Sztuka Dawnej Polski. XII–XVIII wiek" prowadzący omawia, jak postrzegano śmierć w kulturze baroku oraz jak rozbudowane były obrzędy pogrzebowe charakterystyczne dla tej epoki. Wprowadza i tłumaczy pojęcia: castrum doloris i pompa funebris, portret trumienny. Następnie dyskutuje z uczestnikami, pytając, dlaczego – ich zdaniem – w tej epoce temat ten tak często powracał. W kolejnych minutach zajęć uczestnicy analizują tekst Daniela Naborowskiego Krótkość żywota, porównując tekst literacki z obrazem Tryumf śmierci. Uczniowie odczytują z kart pracy tekst wiersza i wskazują na podobne motywy, które łączą go z obrazem (wspólne wątki: "koła życia", nieuchronność śmierci). Uczniowie zauważają obecność motywów wanitatywnych na różnych polach sztuki tego czasu.

Temat: Malarscy kronikarze historii Polski, miejsce: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku
w Sukiennicach

Uczniowie uzupełniają zadanie z karty pracy, dotyczące tego, kim jest dziś kronikarz. W dzisiejszym świecie dawną funkcję kronikarzy przejęli dziennikarze, którzy na bieżąco relacjonują najważniejsze fakty z kraju i ze świata. Uczniowie mają za zadanie, odwołując się do języka współczesnych mediów, w dowolnej formie dziennikarskiej (np. reportaż, relacja na żywo z miejsca wydarzeń, wywiad, notka prasowa) opowiedzieć o wydarzeniu prezentowanym na obrazie.
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję