Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo
Cykl: Koncerty w Atmie

W jednej muzycznej rodzinie: Fryderyk Chopin i Karol Szymanowski

fot. studio PION

Cykl: Koncerty w Atmie
W jednej muzycznej rodzinie: Fryderyk Chopin i Karol Szymanowski

MNK Szymanowski

ul. Kasprusie 19, 34-500 Zakopane
19.11.2023
niedziela
16:00
bilety
Muzeum Karola Szymanowskiego w willi „Atma” w Zakopanem. Oddział Muzeum Narodowego w Krakowie zaprasza na Dzień Otwarty Muzeów w niedzielę, 19 listopada 2023, o godzinie 16:00 na wykład połączony z prezentacją multimedialną i muzyką wykonywaną na żywo.
Kurator ds. programowych „Atmy” – dr hab. Małgorzata Janicka-Słysz, prof. AMKP w Krakowie – przedstawi dwie znaczące postacie dla polskiej kultury muzycznej: Fryderyka Chopina i Karola Szymanowskiego, które można połączyć w jedną duchową rodzinę. Chopin, „najbardziej polityczny kompozytor” swoich czasów, w dźwiękach komponował wolną Polskę. Nikt tak jak on „klawiszy nie dotykał”, choć potrafił „piorunować na fortepianie” i „pięścią uderzyć w klawisze”. Szymanowski uważał Chopina za największego rewolucjonistę w dziejach historii muzyki, nazywał go także – futurystą. Domagał się też, w okresie międzywojnia, nowego odczytania Chopinowskiego dziedzictwa.

Wykład „dopowiedziany” zostanie muzyką Fryderyka Chopina i Karola Szymanowskiego w wykonaniu młodej pianistki Marii Słysz, absolwentki Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Zabrzmią mazurki obu twórców, w których usłyszeć będzie można pokrewieństwo gatunkowe i estetyczne, a zarazem różnice stylistyczne.


●         muzyka

Maria Słysz – fortepian   
absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu prof. dr hab. Marioli Cieniawy-Puchały (dyplom z wyróżnieniem). Finalistka XI Międzynarodowego Konkursu im. Adilia Alieva w Szwajcarii/Francji (2017), laureatka trzecich nagród: w XXVII Międzynarodowym Konkursie w Rzymie (2017) i w X Międzynarodowym Konkursie „Giovani Musicisti” w Treviso (2018), drugiej nagrody           w Międzynarodowym Internetowym Konkursie „IMKA” (2019). Zadebiutowała z orkiestrą kameralną Akademii Muzycznej w Krakowie, pełniąc rolę pianisty i dyrygenta, w Koncercie fortepianowym B-dur KV 238 W. A. Mozarta (2017). Laureatka I nagrody w VII Makroregionalnym Konkursie uczniów Klas Fortepianu „Dziecięce Interpretacje Muzyczne” w Tarnobrzegu (2010) oraz II nagrody w XIX Małopolskim Przeglądzie Uczniów Klas Fortepianu Szkół Muzycznych I stopnia w Krynicy-Zdroju (2008). Otrzymała także wyróżnienia w I i III Międzynarodowym Konkursie Młodych Pianistów nad Kamienną (2008 i 2010), na XVI Festiwalu Młodych Instrumentalistów w Krakowie (2009) oraz w duecie na V Wiośnie Młodych Kameralistów (2007). Występowała m. in. w Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie, na Zamku Królewskim na Wawelu, w Muzeum Karola Szymanowskiego „Atma” w Zakopanem i w Domu Józefa Mehoffera – Oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie. Doskonaliła swoje umiejętności podczas 17. i 21. Letniej Akademii Muzycznej w Krakowie. Brała udział w kursach pianistycznych (Dmitri Alexeev, Marilyn Engle, Pasquale Iannone, Peter Jablonski, Gerlinde Otto, Michael Wessel, Aquiles Delle Vigne, Tatiana Zelikman) i w IIIrd Coimbra World Piano Meeting w Portugalii.

 

w programie:

Fryderyk Chopin (1810-1849)

Preludium e-moll op. 28 nr 4
Mazurek g-moll op. 24 nr 1
Mazurek C-dur op. 24 nr 2 

Karol Szymanowski (1882-1937)

Mazurek op. 50 nr 1
Etiuda b-moll op. 4 nr 3
Mazurek op. 50 nr 16 

Karol Szymanowski: „«Polskość» dzieła Chopina nie ulega najmniejszej wątpliwości, nie polega ona jednak na tym, iż pisał on również polonezy i mazurki [...]. W bezwzględnej «muzyczności» wyrósł on ponad swą epokę w podwójnym tego słowa znaczeniu: jako artysta poszukiwał form stojących poza literacko-dramatycznym charakterem muzyki, cechującym dążenia Romantyzmu, jako Polak odzwierciedlał w nich nie istotę ówczesnego tragicznego załamania się  dziejów narodu, a dążył instynktownie do ujęcia ponad-dziejowego niejako, najgłębszego wyrazu swej rasy, rozumiejąc, iż tylko na drodze wyzwolenia sztuki z zakresu dramatycznej treści dziejowej zdoła zapewnić jej najtrwalsze a prawdziwe polskie wartości“[1].



[1]  K. Szymanowski, Fryderyk Chopin, „Skamander” 1923 (z. 28 i z. 29/30)  w: tegoż, Pisma muzyczne, zebrał i opracował Kornel Michałowski, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1984, s. 97.


Serdecznie zapraszamy!


Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję