Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar
Sztuka późnogotycka

Sztuka późnogotycka

Sklepienie sieni w Ratuszu, Lwówek Śląski, fot. Ludwig Schneider, CC

Sztuka późnogotycka

Pałac Biskupa Erazma Ciołka

ul. Kanonicza 17, 31-002 Kraków
04.04.2018
środa
18:00
wstęp wolny
U schyłku średniowiecza w sztuce gotyckiej zaszły ważkie zmiany, które doprowadziły do tak daleko idących przekształceń świadomości estetycznej, że historycy sztuki zaczęli wydzielać tę epokę jako "późny gotyk".
Tradycyjny podział budowli na przęsła, którego wprowadzanie stało się wyróżnikiem sztuki romańskiej został zarzucony na rzecz unifikacji i swobodnego "przepływania" przestrzeni a rola żebra w sklepieniu została zanegowana przez wprowadzenie skomplikowanych figuracji w tym sklepień z żebrami krzywobieżnymi. Przemianom tym towarzyszyła refleksja teoretyczna, bowiem w krajach niemieckich rozpowszechniło się wówczas przekonanie, że sklepienia żebrowe powstały w efekcie wiązania gałęzi drzew w nieprzebranych puszczach Germanii, przez zamieszkujących je Gotów. Wśród oryginalnych pomysłów tej epoki trzeba wymienić też wielkie nastawy ołtarzowe w formie szaf z ruchowymi skrzydłami łączące w fascynującą całość wszystkie znane wówczas techniki artystyczne. Często pomija się fakt, że tradycja gotycka przetrwała w niektórych krajach w sztuce nowożytnej. W przeciwieństwie do "obcej" tradycji rzymskiej, formy gotyckie traktowano jako własne, co dało początek utożsamianiu ich z pojęciem narodu. To zaś u schyłku XVIII w. otwarło drogę neogotykowi.

Prowadzenie: dr hab. Marek Walczak – wykładowca Instytutu Historii Sztuki UJ. Jego specjalizacją jest europejska sztuka gotycka, ze szczególnym uwzględnieniem sztuki doby Piastów i Jagiellonów w Krakowie. Innym przedmiotem jego badań jest ikonografia chrześcijańska, przede wszystkim hagiograficzna, oraz wizerunki hierarchów kościelnych. Członek Komisji Historii Sztuki Polskiej Akademii Umiejętności, autor i redaktor licznych publikacji.
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję