Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Na pokaz. Kuratorskie diagnozy polskości DEBATA

Na pokaz. Kuratorskie diagnozy polskości DEBATA

MNK Gmach Główny

al. 3 Maja 1, 30-062 Kraków
06.10.2017
piątek
18:00 - 19:30
wstęp wolny
W ostatnim czasie instytucje świata sztuki okryły się bielą i czerwienią tak nagle, jak ulice polskich miast podczas państwowych świąt.
Dla jednych kuratorów przyczynkiem do krytycznej analizy dzisiejszej polskiej tożsamości staje się niepodległościowy jubileusz, dla innych polityczne zawirowania i widmo rosnącego w siłę nacjonalizmu.

Rozpoczęte jeszcze w 2012 roku „Nową sztuką narodową” (wystawa w warszawskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej) poszukiwania odbywają się w różnorodnych idiomach artystycznych i nie mniej zróżnicowanych okolicznościach instytucjonalnych.

Czym wobec historii Muzeum Narodowego w Krakowie jest #dziedzictwo, a co w obliczu obecnej polityki programowej i historii instytucji mówi „Późna polskość” (CSW Zamek Ujazdowski)? Jak odbitą w lustrze sąsiadów z Europy Środkowo-Wschodniej tożsamość narodową i budujące ją mity przedstawia "Intermarium", a jak "Uwaga! Granica”? Spotkanie przy okazji wystawy „#dziedzictwo”, odwołującej się do legendarnego „Polaków portretu własnego” Marka Rostworowskiego, ma na celu konfrontację kuratorów odpowiedzialnych za najważniejsze projekty ostatnich lat poddające refleksji tożsamość narodową i zadanie pytania o to, na ile te kuratorskie propozycje się zazębiają, a na ile polemicznie krzyżują. wystawy w odniesieniu do współczesnych tendencji definiowania problemu tożsamości.

Wykład odbędzie się w sali audiowizualnej „U Samurajów” (Gmach Główny MNK)

Prowadzenie: Piotr Policht - krytyk sztuki, kurator. Redaktor magazynu „Szum”, publikował również m.in. w „Opcjach”, „Obiegu” i „Magazynie Sztuki”.

Uczestnicy:

Piotr Bernatowicz - historyk i krytyk sztuki, kurator wystaw.  W latach 2006-2013 pełnił funkcję redaktor naczelnego magazynu o sztuce „Arteon”, ogólnopolskiego miesięcznika wydawanego od roku 2001 w Poznaniu. Opublikował dziesiątki tekstów krytycznych poświęconych artystom polskim i zagranicznym, recenzji wystaw, tekstów problemowych z zakresu sztuki współczesnej. Równolegle pracował naukowo w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Opublikował dysertację doktorską pt.: „Picasso za żelazną kurtyną. Recepcja sztuki i artysty w krajach Europy Środkowo-Wschodniej” (wyd. Universitas, Kraków 2007). Brał udział w szeregu konferencji i sympozjów naukowych m.in. na Oxford Brooks University, Ghent University w Belgii, Ben-Gurion University of Negev w Izraelu, Shanghai University w Chinach, Musée national Picasso w Paryżu. Opublikował szereg tekstów naukowych w prasie polskiej i zagranicznej, a także liczne teksty w katalogach wystaw. W ostatnim czasie wydał książkę o motywach religijnych w twórczości Jerzego Piotrowicza pt. „Arka” (Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu, Poznań 2017). Jest kuratorem wystaw artystów polskich i zagranicznych. Organizował prezentacje m.in. takich artystów jak Jarosław Kozakiewicz. Rafał Jakubowicz, Kamil Kuskowski, Katarzyn Krakowiak, Jakub Jasiukiewicz, Marek Glinkowski, John Cake i Darren Neave (The Little Artists). W latach 2001 współprowadził projekt „Figuranci” prezentujący młodych polskich malarzy (m.in. Marcin Maciejowski, Adama Adach, Grzegorz Sztwiertnia, Jacek Dłużewski). W roku 2004-2005 kuratorowła autorski cykl wystawienniczy pt.: „Zmiana warty” w Galerii Starego Browaru w Poznaniu. W latach 2014-2017 pełnił funkcję dyrektora Galerii Miejską Arsenał w Poznaniu, gdzie zrealizował szereg wystaw, m.in. jedną z najgłośniejszych prezentacji ostatnich lat w Polsce pt.: „Strategie buntu”. Obecnie pracuje jako niezależny kurator oraz dziennikarz radiowy i telewizyjny.

Łukasz Białkowski – krytyk sztuki, niezależny kurator, wykładowca akademicki. Publikował w wielu czasopismach, katalogach wystaw i monografiach książkowych. Autor książek „Nieszczere pole. Szkice o sztuce”, „Figury na biegunach. Narracje silnego i słabego podmiotu twórczego”. W 2011 roku na Wydziale Filozoficznym UJ obronił doktorat na temat przekształceń figury twórcy w dwudziestowiecznej estetyce. W latach 2010-2011 roku pracował w Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, gdzie był twórcą i redaktorem naczelnym kwartalnika „MOCAK Forum”. W latach 2012-2013 był kierownikiem programowym galerii BWA Sokół w Nowym Sączu. Prowadzi dział sztuk wizualnych w kwartalniku „Opcje”. Członek AICA. Adiunkt w Katedrze Teorii Sztuki i Edukacji Artystycznej na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, wykładowca na Środowiskowych Studiach Doktoranckich w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Mieszka w Krakowie. https://lukaszbialkowski.wordpress.com

Ewa Gorządek, historyk sztuki (dyplom w IHS UW), w latach 2010-2015 główna kuratorka ds. wystaw w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, gdzie pracuje od 1985 roku. Kuratorka wielu wystaw indywidualnych i zbiorowych artystów polskich oraz zagranicznych. Krytyk sztuki (Obieg, Magazyn Sztuki, Exit), autorka tekstów do katalogów, not biograficznych do Słownika Malarzy Polskich (Arkady) oraz biogramów do portalu Cultura.pl. Kuratorka (ze Stachem Szabłowskim, wystawy „Późna polskość. Nowe formy narodowej tożsamości po roku 1989” (2017)

Andrzej Szczerski - historyk sztuki, krytyk sztuki, wykładowca w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wicedyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie, kurator wystawy "#dziedzictwo" w tymże Muzeum. Wykładał m.in. na Uniwersytecie Goethego we Frankfurcie nad Menem (2003) i na Uniwersytecie St Andrews w Wielkiej Brytanii (2004). Stypendysta zagranicznych uczelni i instytutów badawczych. W 2009 roku został Prezesem Sekcji Polskiej Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki (AICA). 28 września 2013 został wybrany na stanowisko vice-prezesa AICA. Współautor wystaw: „Symbolism in Poland and Britain” w Tate Britain w Londynie (2009) i „The Power of Fantasy. Modern and Contemporary Art from Poland” w Centre for Fine Arts BOZAR w Brukseli. Kurator wystawy „Modernizacje 1918-1939. Czas przyszły dokonany” w Muzeum Sztuki w Łodzi (2010) oraz „Lwów 24 czerwca 1937. Miasto, architektura, modernizm” w Muzeum Architektury we Wrocławiu (2016). Autor publikacji i prac badawczych z zakresu historii modernizmu, architektury i designu.
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję