Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Korespondencja Aliny Szapocznikow i Ryszarda Stanisławskiego

Alina Szapocznikow, zdjęcie wykonane w mieszkaniu Aliny Szapocznikow i Ryszarda Stanisławskiego w Warszawie, 1954 © The Estate Of Alina Szapocznikow - Piotr Stanisławski

Korespondencja Aliny Szapocznikow i Ryszarda Stanisławskiego

MNK Czapscy

ul. Piłsudskiego 12, 31-109 Kraków
13.06.2018
środa
18:00
wstęp wolny

Korespondencja Aliny Szapocznikow i Ryszarda Stanisławskiego. Kronika uczuć, kronika sztuki, kronika codzienności - Pisane regularnie przez ponad 20 lat listy Aliny Szapocznikow (1926–1973) i Ryszarda Stanisławskiego (1921–2000) stanowią rodzaj wspólnego pamiętnika dwojga bardzo bliskich sobie osób.

Ryszard Stanisławski przy rzeźbie Aliny Szapocznikow "Monstrum" podczas wystawy prac artystki w Zachęcie, Warszawa, rok 1957 © The Estate Of Alina Szapocznikow - Piotr Stanisławski Z ich korespondencji wyłania się obraz kształtowania się postawy artystycznej młodej rzeźbiarki i narodziny pasji Stanisławskiego, studenta politechniki, do sztuki współczesnej, a następnie nieustanny dialog w pełni dojrzałych, wybitnych w swoich dziedzinach osobowości.

Przede wszystkim jednak listy dokumentują wielkie uczucie, które po rozstaniu małżonków w 1958 roku ewoluowało w głęboką przyjaźń. Zwłaszcza na początku znajomości listy bywały jedyną formą kontaktu, dlatego często dotyczą spraw codziennych, które tworzą interesujące tło dla biografii jednej z najważniejszych rzeźbiarek XX wieku i znakomitego historyka sztuki, od 1966 roku dyrektora Muzeum Sztuki w Łodzi.

Korespondencja, częściowo przechowywana w archiwum Muzeum Narodowego w Krakowie, została opracowana naukowo przez dr hab. Agatę Jakubowską i wydana w 2012 roku w książce Kroją mi się piękne sprawy. Listy Aliny Szapocznikow i Ryszarda Stanisławskiego, 1948–1971.

Prowadzenie: Agata Małodobry – adiunkt w dziale sztuki współczesnej MNK, zajmuje się rzeźbą polską XX wieku w szerokim kontekście historycznym i geograficznym. Kuratorka wystaw "Henryk Stażewski. Zmienny/konsekwentny" (2008) i "Na drogach duszy. Gustav Vigeland a rzeźba polska około 1900" (2010) oraz autorka książki "Maria Jarema. Kolekcja Muzeum Narodowego w Krakowie" (2008).


Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję