Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar
Silnie Unerwiona Ruchliwość. Sztuka Marii Jaremy

Silnie Unerwiona Ruchliwość. Sztuka Marii Jaremy

Maria Jarema: Filtry II, 1958, tempera i monotypia na papierze, ze zbiorów MNK

Silnie Unerwiona Ruchliwość. Sztuka Marii Jaremy

Pawilon Józefa Czapskiego

ul. Piłsudskiego 12, 31-109 Kraków
13.11.2018
wtorek
17:00
wstęp wolny
O sobie samej zawsze mówiła: Jarema. O niej – zwłaszcza od czasu przyjaźni i współpracy z Tadeuszem Kantorem – często mówi się Jaremianka. Maria Jarema – kobieta-awangarda. Jedna z bardziej charyzmatycznych postaci artystycznych pierwszej połowy XX wieku.
Maria Jarema, fotografia maturalna 1928. Z archiwum Aleksandra FilipowiczaTwórczyni oryginalnej koncepcji i techniki estetycznej, mistrzyni monotypii. Była niekwestionowanym autorytetem w kręgach polskiej sztuki awangardowej. Rzeźbiarka, malarka, graficzka, wykonawczyni okładek, kostiumów, scenografii, dekoracji teatralnych, lalek i pomników, współzałożycielka Grupy Krakowskiej, przedwojennego Cricot i Cricot II, w których zdarzało jej się także występować jako aktorka.

Emocjonalna ekspresjonistka, zimna abstrakcjonistka, racjonalna konstruktywistka, fowistka, kolorystka, materialistka, fascynatka surrealizmu, waleczna formalistka, nieprzejednana eksperymentatorka… To tylko niektóre z etykiet, które nadawano Marii Jaremie. Szeroki repertuar ocen niekoniecznie oddaje jednak specyfikę i złożoność dorobku tej artystki; dorobku, który porusza, elektryzuje i wciąż wymyka się jednoznacznym interpretacjom.

„Linia pochodu sztuki Marii Jaremy była bezkompromisowa, odeszła w pełni sił twórczych i rozwoju. Umarła ciałem, ale dla nas pozostała i trwa nadal w Innym Wymiarze – myślę o jej sztuce, o tej osobliwej harmonii koloru i dźwięku” – wspominał Marię Jaremę Xawery Dunikowski.
Kim jest dla nas dziś Maria Jarema? Jaki jest status jej sztuki? W jakich kategoriach można ją analizować? Zastanowimy się nad tymi problemami podczas spotkania z dr Agnieszką Daukszą, interpretatorką praktyk artystycznych i biografką Marii Jaremy.

dr Agnieszka Dauksza
– asystentka w Katedrze Antropologii Literatury i Badań Kulturowych WP UJ. Autorka ponad 60 artykułów i książek: Afektywny modernizm. Nowoczesna literatura polska w interpretacji relacyjnej (IBL PAN, 2017), Klub Auschwitz i inne kluby. Rwane opowieści przeżywców (słowo/obraz terytoria, 2016) i Kobiety na drodze. Doświadczenie przestrzeni publicznej w literaturze przełomu XIX i XX wieku (Universitas, 2013). Współautorka filmu Płaszów. Odkrywka (Kraków 2013, wraz z Szymonem Maliborskim) oraz projektu Krakowskie sny Amona Götha (ArtBoom Festival 2013). Obecnie pracuje nad biografią Marii Jaremy.

SPOTKANIE ODBĘDZIE SIE W KAWIARNI KULTURY W PAWILONIE JÓZEFA CZAPSKIEGO
Słowa kluczowe: Spotkanie, Jarema, Jaremianka
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję