Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar

Bżuh Mózeum - Joanna Warsza i Michał Gorczyca

Bżuh Mózeum - Joanna Warsza i Michał Gorczyca

Gmach Główny

al. 3 Maja 1, 30-062 Kraków
15.05.2009
piątek

Bżuh Mózeum - Joanna Warsza i Michał Gorczyca

Obchód technologiczny po zapleczu Gmachu Głównego w Noc Muzeów
Noce Muzeów odwracają logikę funkcjonowania miejsc publicznych: Muzeów, Teatrów, Galerii. Instytucje otwarte zwykle w ustalonych godzinach działają wówczas przez całą noc. Akcja „Bżuh Mózeum” – jako seria odrealniających słuchowisk i sytuacji, odbędzie się w niedostępnej dla zwiedzających części Muzeum.

Publiczność odwiedzi maszynownie, pokoje socjalne załogi, stolarnie, systemy wyjść ewakuacyjnych, windy towarowe, dyspozytornie, gabinety dyrektorów i straży muzealnej – miejsca w których na co dzień funkcjonują niewidzialni dla zwiedzających pracownicy Muzeum – decydujący o kształcie i profilu instytucji.

Akcja nawiązuje z jednej strony do bezkompromisowych gestów futurystów, którzy głosili prymat techniki nad sztuką, apelowali o zburzenie muzeów, artystom kazali działać na ulicy i w fabrykach; z drugiej zaś do nurtu krytyki instytucjonalnej, w której wskazywano na złożoność społecznych, politycznych, symbolicznych kontekstów działania instytucji publicznych. Amerykański artysta Fred Wilson tymczasowo przeorganizował stałą kolekcję muzeów w Seattle i Maryland, Andrea Frazer wcieliła się w rolę krytycznej przewodniczki po kolekcji, a Mierle Ukeles zatrudniła się jako sprzątaczka, żeby pokazać ciężką pracę obsługi galerii.

Podczas „Bżuha Mózeum” dokonają się drobne, czasem trudno zauważalne zmiany w funkcjonowaniu niewidzialnej części Muzeum i jego pracowników. Pojawią się instalacje dźwiękowe oparte m.in. o nagrania z codzienności instytucji i archiwalia bruitologii – futurystycznej muzyki hałasu. Gmach muzeum stanie się miejscem sytuacji i słuchowisk na pograniczu fikcji, rzeczywistości i antyinstytucjonalnej historii sztuki.

Joanna Warsza – kuratorka działająca na pograniczu teatru i sztuk wizualnych. Reżyserka mikro-sytuacji. Absolwentka Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej, studiowała też na wydziale Tańca Uniwersytetu Paryż 8. Realizowała projekty ana zrujnownym Stadionie X-lecia w Warszawie: „Podróż do Azji – spacer akustyczny po sektorze wietnamskim” oraz cykl „Finisaż Stadionu X-lecia”. Redaktorka książki „Stadion X – miejsce, którego nie było”. Jej projekty pokazywane były m.in. w Centrum Pompidou w Paryżu, w Kunstlerhaus w Stuttgarcie, na festiwalu Belluard we Fryburgu, w galerii Manhattan i TR Warszawa. Współpracuje z Nowym Teatrem w Warszawie. Prowadzi Fundację Laury Palmer. www.laura-palmer.pl

Michał Gorczyca – muzyk, kompozytor muzyki współczesnej i elektronicznej. Twórca formacji Fractal Beatz, współzałożyciel stowarzyszenia Commbo, autor aranżacji dźwiękowych do wielu spektakli teatralnych m.in. W Teatrze Dramatycznym w Warszawie i w Starym Teatrze w Krakowie. W dzieciństwie aktor teatru Tadeusza Kantora. Studiował ekonomię, mieszka w Krakowie.

Pomysł i koordynacja: Anna Grajewska - Sekcja Edukacji Muzeum Narodowego w Krakowie
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję