Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar
Barokowe szkice malarskie ze zbiorów MNK
Cykl: Dyskusja nad obrazami i nie tylko...

Barokowe szkice malarskie ze zbiorów MNK

Malarz neapolitański, Matka Boska z Dzieciątkiem i świętymi Sebastianem,Pawłem i Martą (Przyjęcie świętego Sebastiana w poczet męczenników), 1 połowa XVIII w., MNK.

Cykl: Dyskusja nad obrazami i nie tylko...
Barokowe szkice malarskie ze zbiorów MNK

Ośrodek Kultury Europejskiej EUROPEUM

pl. Sikorskiego 6, 31-115 Kraków
08.11.2018
czwartek
17:30
wstęp wolny
„Storia” w wydaniu caravaggionistów utrechckich: „Piłat umywający ręce” Jana van Bijlert (?) i Hendricka Terbrugghen – dwa XVII-wieczne dzieła z Krakowa i Lublina. Ich wymowa i znaczenie.  
Aktualne, listopadowe spotkanie poświęcone zostanie oryginalnie potraktowanej, nieco teatralnie upozowanej XVII-wiecznej scenie z Piłatem umywającym ręce, przedstawieniu holenderskiej proweniencji, które ma swój (identyczny) odpowiednik w National Gallery of Wales w Cardiff, uchodzący tam za kompozycję utrechckiego post-caravaggionisty, Jana van Bijlerta (1625-1671). Jednak, kluczowym aspektem tego spotkania będą kwestie ikonograficzne, zaś obok nich-możliwe relacje obu przedstawień, typu: replika autorska, powtórzenie warsztatowe czy też kopia lub naśladownictwo z epoki.

Ponadto, wersję krakowską sceny z Piłatem skonfrontujemy z innym, bardziej znanym ujęciem tego tematu, w wydaniu kolejnego mistrza z Utrechtu, działającego tam nieco wcześniej wybitnego caravaggionisty Hendricka Terbrugghena. Chodzi tutaj o cenne, wczesne dzieło artysty, na co dzień znajdujące się na ekspozycji w salach lubelskiego zamku (w Muzeum Lubelskim w Lublinie). Spotkanie odbędzie się przy udziale specjalnie zaproszonego gościa, biblisty-ks. dr hab. Stanisława Wronki. Wspólnie postaramy się wyjaśnić owe zasygnalizowane już kwestie ikonograficzne, analizując kolejne przedstawienia i koncepcje ewangelicznego tematu w twórczości holenderskich naśladowców-interpretatorów sztuki Caravaggia, autorów rozbudowanych „storii”, typowych dla sztuki Holandii pierwszej połowy XVII wieku.


Prowadzenie: prof. dr hab. Juliusz A. Chrościcki, Filip Chmielewski
Gość: dr hab Stanisław Bronka (UPJP II)

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję