Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Barokowe Madonny w kwietnych girlandach

Giovanni Battista Salvi zw. Sassoferrato (1609–1685), Matka Boska w wieńcu różanym, Rzym, ok. poł. XVII w. (lub później), własność Zakon Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny, klasztor Sióstr Wizytek w Warszawie

Barokowe Madonny w kwietnych girlandach

MNK Wyspiański

pl. Sikorskiego 6, 31-115 Kraków
23.08.2018
czwartek
17:30
wstęp wolny
Wykład: "Barokowe Madonny w kwietnych girlandach i ich autorzy: Jan Brueghel Aksamitny, Daniel Seghers, Sassoferrato i inni... Typ dewocyjnego obrazu w XVII-wiecznym malarstwie flamandzkim i włoskim – ikonografia i znaczenie maryjnych wizerunków".
Tytułowy wykład poświęcony będzie niezwykłym i jakże efektownym barokowym wyobrażeniom maryjnym ukazującym Matkę Boską wraz z małym Jezusem Chrystusem i świętym Józefem lub też samotnie, w obramieniach z kwietnych girland i wieńców oraz w kartuszu. Ten typ ikonograficzny maryjnego wizerunku szczególnie rozwinął się w Niderlandach Południowych, czyli katolickiej Flandrii, utrzymując się przez niemal całe XVII stulecie. Najpiękniejsze i najokazalsze przedstawienia Madonn w girlandach, pełne maryjnej symboliki i florystycznych odniesień do Matki Jezusa, wychodziły z pracowni znanych i cenionych mistrzów antwerpskich i brukselskich, takich jak Jan Brueghel Starszy (Aksamitny), Daniel Seghers czy Jan de Heem. Za pośrednictwem twórców niderlandzkiego pochodzenia przedstawienia te zaczęły pojawiać się również w Italii, a nawet były tworzone wspólnie przez artystów północnoeuropejskich (przebywających m.in. w Rzymie) i włoskich. Stąd też ich obecność w twórczości czynnych w Wiecznym Mieście Sassoferrata oraz Carla Maratty i innych malarzy doby baroku. Poza samymi dziełami malarskimi (wiążącymi się także z XVII-wieczną Rzeczpospolitą i zamówieniami oraz zakupami królewskimi), jak też sylwetkami ich twórców, omówione zostaną symboliczne znaczenia przywoływanych dzieł. Ponadto w kręgu zainteresowania znajdzie się wystawiane warszawskie dzieło wiązane z Sassoferratem, ukazane na tle współczesnej mu ikonografii Niepokalanego Poczęcia (głównie w malarstwie rzymskim około połowy XVII stulecia).

Prowadzenie: Filip Chmielewski
Słowa kluczowe: Cudowna Moc Sztuki, wykład,
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję